GNSS signal interference detector for integrated safety means in road transport
Project goals
In expansion of GNSS (Galileo,GPS,..) dependent systems the need to detect possible interference threads also arises. Interference can affect the functionality of surrounding systems, and then it is necessary to both detect & localize it. The project thus targets the area of safety elements automation in road transport and infrastructure working with GNSS with a R&D of a GNSS signal interference detector. The toll system for trucks&buses is based on a properly functioning GNSS receiver placed in a vehicle. If the GNSS signal is intentionally disturbed, the system stops working properly and leads to incorrect toll collection or loss of vehicle position information. The project aims to detect/localize/identify these cases and provide relevant data to the executive state enforcement.
Keywords
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
2.VS DOPRAVA 2020+ (STA02021CK020)
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta elektrotechnická
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK02000127 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Systém detekce rušení signálů družicové navigace pro oblast integrovaných bezpečnostních prvků v silniční dopravě
Annotation in Czech
S rozšiřováním systémů závislých na globálním navigačním satelitním systému (GNSS) je nutná i detekce jejich případného rušení. To může ovlivňovat funkčnost okolních systémů, a tak je nutné jej nejen detekovat, ale i lokalizovat. Projekt se proto zaměřuje do oblasti automatizace bezpečnostních prvků v silniční dopravě a dopravní infrastruktuře pracující s GNSS, a to v podobě VaV systému detektoru rušení GNSS signálů. Mýtný systém je založen na správné funkci GNSS přijímače umístěného ve vozidle. Při záměrném rušení GNSS signálu systém přestává řádně fungovat a vede k nesprávnému výběru mýta či ztrátě informace o pohybu vozidla. Projekt si klade za cíl jednoznačně tyto případy detekovat/identifikovat a poskytnout relevantní data výkonným složkám. Výsledek bude ověřen v provozu.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - secondary branch
20205 - Automation and control systems
OECD FORD - another secondary branch
20203 - Telecommunications
JA - Electronics and optoelectronics
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
JD - Use of computers, robotics and its application
JW - Navigation, connection, detection and countermeasure
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2021
Realization period - end
Dec 31, 2024
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-CK-R
Data delivery date
Feb 20, 2024
Finance
Total approved costs
40,060 thou. CZK
Public financial support
32,004 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
8,096 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
40 060 CZK thou.
Public support
32 004 CZK thou.
79%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Electrical and electronic engineering
Solution period
01. 01. 2021 - 31. 12. 2024