Mathematical modeling of surface material appearance
Project goals
The overall objectives of this R&D proposal is to develop novel seven dimensional probabilistic models capable to efficiently approximate, compress, edit, and enlarge the general sixteen dimensional reflectance function in the state-of-the-arm measurable form of visual HDR BTF / SVBRDF textures, to develop the first stereoscopic visual BTF / SVBRDF texture models, to develop the adaptive and compressed measurement approach, to develop the first visual quality criterion applicable to textures, to test the implemented methods on measured data and to study of their possible implementation directly in GPU. The intended multidimensional models will be based on demanding compound multi-resolution Markov random field based models, mixture models, and non-linear reflectance models. The project will concentrate on material surface synthesis for image based physically correct visualization technologies in virtual reality and medical applications but it is expected to significantly contribute also to the visual perception research and thus to computer vision analytical methods.
Keywords
surface material appearance synthesisBTF texture modelingbidirectional texture functionstereoscopic BTF textureMarkov random fields
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 18 (SGA0201400001)
Main participants
Ústav teorie informace a automatizace AV ČR, v. v. i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
14-10911S
Alternative language
Project name in Czech
Matematické modelování vzhledu povrchových materiálů
Annotation in Czech
Hlavním cílem projektu je vyvinout nové sedmidimenzionální pravděpodobnostní modely, schopné efektivně aproximovat, komprimovat, editovat a rozširovat obecnou šestnáctidimenzionální reflektanční funkci v její nejpokročilejší měřitelné formě HDR BTF / SVBRD textur, vyvinutí prvních stereoskopických vizuálních BTF / SVBRD texturních modelů, vývoj adaptivního kompresního měření, vývoj prvního kriteria modelovací kvality použitelného pro textury, testování implementovaných metod na změřených datech a studium jejich implementace pomocí GPU. Zamýšlené mnohorozměrné modely budou založeny na náročných složených vícerozměrných markovských náhodných polích, směsových a nelineárních odrazivostních modelech. Projekt se soustředí na fyzikálně správné modelování povrchů materiálů pro aplikace virtuální reality a medicíny ale očekáváme, že jeho výsledky také významně přispějí k výzkumu pochopení principu obrazového vnímání a tím i počítačové analýzy vizuální informace.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The contribution of the project is design and implementation of multi-dimensional probabilistic models and estimation parameters for HDR BTF textures. The project includes 6 papers in journals (Jimp). 3 most important publications are stated in the final card. For reasons of shared results with project 14-02652S the number of Jimp was reduced to 4 and the number of conference papers from 22 to 18.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2014
Realization period - end
Dec 31, 2016
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 5, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP17-GA0-GA-U/03:1
Data delivery date
Jun 28, 2017
Finance
Total approved costs
6,410 thou. CZK
Public financial support
6,410 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
6 410 CZK thou.
Public support
6 410 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
BD - Information theory
Solution period
01. 01. 2014 - 31. 12. 2016