Forming first impressions from multiple modalities: a cross-cultural perspective
Project goals
First impression formation about an unknown person frequently determines the way of future interactions with the person. The formation of such impressions is strongly affected by physical appearance, including vocal cues and dynamic behavioral displays varying across social contexts. Within a context of the romantic courtship, it has been suggested that appearance-related perception could be characterized in form of three dimensions – attractiveness, trustworthiness, and dominance. Here we aim to test whether and to what degree these characteristics are perceived through different modalities Thus, by investigating multiple modalities, including facial appearance, vocal and behavioral traits, we aim to explore how perception based on these modalities contribute to the overall impression formation. Further, perception of the three domains may vary cross-culturally, thus we aim to explore these phenomena across several distinct cultures.
Keywords
perceptiontrustworthinessattractivenessdominancepersonalitygeometric morphometricscross-cultural comparison
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 19 (SGA0201500001)
Main participants
Univerzita Karlova / Přírodovědecká fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
15-05048S
Alternative language
Project name in Czech
Utváření prvního dojmu na základě vícero modalit: mezikulturní perspektiva
Annotation in Czech
Utváření prvního dojmu často určuje povahu pozdějšího vztahování se k dané osobě. Vzhled, vokalizace a dynamický behaviorální projev významně ovlivňují charakter mezilidských interakcí. Vnímání atraktivity, důvěryhodnosti a dominance má zásadní vliv na utváření vztahů mezi prospektivními sexuálními partnery. Navrhovaný projekt si klade za cíl zjistit jakým způsobem a do jaké míry se jednotlivé percepční modality podílejí na vnímané atraktivitě, dominanci a důvěryhodnosti jedince v kontextu utváření prvního dojmu o neznámě osobě. Percepce atraktivity, důvěryhodnosti a dominance může být značně ovlivněna kontextem dané kultury. Navrhovaný projekt proto zkoumá proměny vnímání těchto tři dimenzí u tří různých kultur.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The main aim of the project was to explore how are selected psychological characteristics perceived through different sensory modalities. The data were collected and compared for three different cultures. Members of the team were involved in an international collaboration which has resulted in a number of scientific papers published in peer-reviewed international journals.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2015
Realization period - end
Dec 31, 2017
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 17, 2017
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP18-GA0-GA-U/02:1
Data delivery date
May 4, 2018
Finance
Total approved costs
4,201 thou. CZK
Public financial support
4,201 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
4 201 CZK thou.
Public support
4 201 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2015 - 31. 12. 2017