USE OF ADVANTAGES OF FRP COMPOSITES IN TRANSPORT INFRASTRUCTURE
Project goals
The aim of the project is to launch on the market a set of measures and solutions which will enable effective use of Fiber Reinforce Polymer (FRP) composites in the transport infrastructure. These measures or partial goals can be briefly characterised as follows: The first one is finding such a construction and spatial layout of a bridge in order to be able to use efficiently the advantages of the actual FRD profiles or their combination with other common materials, both for new constructions and mainly for reconstructions. The second one is solution of the contact of the bridge fittings, crash barriers, railings, ledges and lighting directly in FRP profiles using such a set of construction solutions and measures which will not degrade the advantages of the material and at the same time meet the safety requirements laid on bridge fittings. The third one is experimental research and laboratory tests of alternative glues and their combinations which will enable composite gluing in situ in worse climatic conditions than those enabled by use of the standard interior epoxy glues. The fourth one is development of construction elements for bridge fittings which can be made in practice from FRP composites and standardized solutions of which can be prepared.
Keywords
CompositeFRP compositesbridge fittingscrash barriersgluingbonding
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development ALFA
Call for proposals
ALFA 4 (STA02014TA04)
Main participants
Vladimír Fišer
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2014TA04030110
Alternative language
Project name in Czech
UPLATNĚNÍ VÝHOD FRP KOMPOZITŮ V DOPRAVNÍ INFRASTRUKTUŘE
Annotation in Czech
Cílem projektu je uvést na trh soubor opatření a řešení, jež umožní efektivní využití Fiber Reinforced Polymer (FRP) kompozitů v dopravní infrastruktuře. Tato opatření či dílčí cíle lze stručně charakterizovat takto: Prvním je experimentální výzkum konstrukčního a prostorového uspořádání mostu s cílem nalezení optimálního využití FRP profilů jak celokompozitové konstrukce, tak v kombinaci se konvenčními materiály při rekonstrukcích a novostavbách. Druhým dílčím cílem je aplikovaný i experimentální výzkum styků mostního vybavení, svodidlového zábradlí, zábradlí, říms a osvětlení přímo s FRP mostovkou s cílem optimalizace tuhosti styku a současné minimalizace degradačních vlivů a splnění bezpečnostních požadavků na mostní vybavení kladené. Třetím je experimentální výzkum a laboratorní testy alternativních lepidel či jejich kombinací, které umožní lepení kompozitu in situ za horších klimatických podmínek než umožňuje použití standardních interiérových epoxidových lepidel. Čtvrtým je experimentální vývoj konstrukčních prvků mostního příslušenství (zábrany proti pádu, revizní lávky atd.), jež lze účelně vytvořit z FRP kompozitů a připravit jejich typizovaná řešení.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
CEP classification - main branch
JI - Composite materials
CEP - secondary branch
JM - Structural engineering
CEP - another secondary branch
JO - Land transport systems and equipment
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
20104 - Transport engineering
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The Opposition Panel agreed that overall the project was successful and the project was brought interesting and practical results. Outputs were processed well and correspond to modern research methods. Three other results were achieved beyond the Gfunk - Functional Pattern "Footbridge from all-surface-bonded closed closed GFRP profiles with glued a Gfunk - Functional Specimen "VeropalComp Mounting Adhesive" and Gfunk - Functional specimen "Veropal-Comp Injection Glue".
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2014
Realization period - end
Dec 31, 2017
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2017
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP18-TA0-TA-U/15:1
Data delivery date
Nov 5, 2018
Finance
Total approved costs
13,279 thou. CZK
Public financial support
8,600 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
4,671 thou. CZK
Recognised costs
13 279 CZK thou.
Public support
8 600 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
CEP
JI - Composite materials
Solution period
01. 07. 2014 - 31. 12. 2017