Development adaptive interactive system for increasing safety of vehicle crew and its use for evaluation of pavement surface characteristics
Project goals
The aim of this project is to define parameters representing skid resistance and longitudinal road unevenness on the base of evaluation vehicle data, available on CAN bus and that are shared between different vehicle assistant systems like ABS or ASR, e.g. lateral and longitudinal vehicle acceleration, GPS vehicle position or data from inertial systems (steering angle, yaw rate, wheel speed, slip rate, etc.). In this way defined road surface characteristics will be used as input for development vehicle assistant systems increasing active crew safety, increasing driving comfort and higher safety of pedestrians. Solving the project enable close link research activities focused on vehicle systems, mathematical models and methods of road surface quality evaluation.
Keywords
Control systemswarning and assistant systemsdecision making modelssignal processingadaptive modelsmeasurement physiological parametersroad skid resistenceroad unevennessroad safety
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development ALFA
Call for proposals
ALFA 4 (STA02014TA04)
Main participants
Vysoké učení technické v Brně / Fakulta stavební
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2014TA04031769
Alternative language
Project name in Czech
Vývoj adaptivního interaktivního systému pro zvýšení bezpečnosti osádky vozidel a jeho využití pro hodnocení povrchových vlastností vozovek
Annotation in Czech
Cílem projektu je stanovení parametrů reprezentujících protismykové vlastnosti a rovnost povrchů vozovek na základě on-line vyhodnocení vozidlových údajů, jež jsou dostupné na sběrnici CAN a jež sdílejí nejrůznější vozidlové asistenční systémy ABS, ASR, například údaje o podélném či příčném zrychlení vozidla, GPS poloha vozidla či údaje z inerciálních systémů pro stanovení polohy (úhel natočení volantu, stáčivá rychlost, rychlost otáčení kol, prokluz kol aj.). Takto stanovené povrchové parametry vozovek budou sloužit jako vstup pro vývoj vozidlových asistenčních systémů pro zvýšení aktivní bezpečnosti osádky vozidla či zvýšení komfortu jízdy osádky vozidla a vyšší bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu (cyklistů, chodců). Řešením projektu tedy dojde k úzkému provázání výzkumných činností v oblasti vozidlových systémů, matematických přístupů a metod pro hodnocení povrchových vlastností vozovek.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
JO - Land transport systems and equipment
CEP - secondary branch
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
CEP - another secondary branch
JW - Navigation, connection, detection and countermeasure
20104 - Transport engineering
20201 - Electrical and electronic engineering
20202 - Communication engineering and systems
20203 - Telecommunications
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The Opposition Panel agreed that the solution to this project contributed to the program's objectives with new results suitable for immediate implementation. The objectives of the project as well as the results of the project have been achieved in accordance with the Treaty on the provision of support.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2014
Realization period - end
Jun 30, 2017
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2017
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP18-TA0-TA-U/15:1
Data delivery date
Nov 5, 2018
Finance
Total approved costs
8,373 thou. CZK
Public financial support
5,436 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,937 thou. CZK
Recognised costs
8 373 CZK thou.
Public support
5 436 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
CEP
JO - Land transport systems and equipment
Solution period
01. 07. 2014 - 30. 06. 2017