All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Design of H80 turboprop engine innovative radial compressor

Project goals

Objective of this project is research and develop a new centrifugal stage for H80 turboprop engine’s compressor with the objective to improve further the engine performances and increase the life of the compressor. Recent GEAC internal studies demonstrate the possibility to gain more than 3.1 % in adiabatic efficiency of the stage. It means a reduction of the fuel consumption up to of 2.6%, an improvement of the specific fuel consumption (SFC) of 9,9 g/kW/h and decrease the inter turbine temperature of 29 °C. The higher efficiency and the consequent lower temperatures in the hot gas parts consent to extend significantly the time between overhaul reducing the maintenance cost of the engine and creating a market competitive advantage as well as greenhouse gasses emission reduction

Keywords

radial compressoraxial compressorturboprop engine

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

    Programme of applied research and experimental development EPSILON

  • Call for proposals

    EPSILON 4 (STA02018TH040)

  • Main participants

    GE Aviation Czech s.r.o.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    TH04010210 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternative language

  • Project name in Czech

    Návrh inovativního odstředivého kompresoru pro turbovrtulový motor H80

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je ověřený návrh nového radiálního stupně kompresoru turbovrtulového motoru H80 pro zlepšení výkonových parametrů motoru a zvýšení jeho životnosti. Projekt si klade za cíl pomocí změny arodynamického designu radiálního stupně dosáhnout zlepšení adiabatické účinnosti o více než 3,1%, indikovaných interní předběžnou analýzou. Toto zlepšení bude znamenat až 2,6% zlepšení specifické spotřeby paliva (SFC) o 9.9 g/kW/h a snížení meziturbínové teploty o 29 °C. Vyšší účinnost a konstantně nižší teploty v horkých částech motoru se výrazně podílejí na prodloužení času mezi generálními opravami, snížení údržbových nákladů a vytvoření tržní výhody oproti konkurentům. Snížení specifické spotřeby paliva vede k výraznému snížení produkce skleníkových plynů.

Scientific branches

  • R&D category

    VV - Exeperimental development

  • OECD FORD - main branch

    20304 - Aerospace engineering

  • OECD FORD - secondary branch

    20301 - Mechanical engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

    20501 - Materials engineering

  • JG - Metallurgy, metal materials
    JP - Industrial processes and processing
    JR - Other machinery industry
    JT - Propulsion, engines and fuels
    JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
    JV - Cosmic technologies

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    These are preliminary data, the project evaluation hasn´t proceeded yet.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Oct 1, 2018

  • Realization period - end

    Dec 31, 2021

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2021

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP22-TA0-TH-U

  • Data delivery date

    Jun 30, 2022

Finance

  • Total approved costs

    17,204 thou. CZK

  • Public financial support

    10,132 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    7,263 thou. CZK