Design of H80 turboprop engine innovative radial compressor
Project goals
Objective of this project is research and develop a new centrifugal stage for H80 turboprop engine’s compressor with the objective to improve further the engine performances and increase the life of the compressor. Recent GEAC internal studies demonstrate the possibility to gain more than 3.1 % in adiabatic efficiency of the stage. It means a reduction of the fuel consumption up to of 2.6%, an improvement of the specific fuel consumption (SFC) of 9,9 g/kW/h and decrease the inter turbine temperature of 29 °C. The higher efficiency and the consequent lower temperatures in the hot gas parts consent to extend significantly the time between overhaul reducing the maintenance cost of the engine and creating a market competitive advantage as well as greenhouse gasses emission reduction
Keywords
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development EPSILON
Call for proposals
EPSILON 4 (STA02018TH040)
Main participants
GE Aviation Czech s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TH04010210 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Návrh inovativního odstředivého kompresoru pro turbovrtulový motor H80
Annotation in Czech
Cílem projektu je ověřený návrh nového radiálního stupně kompresoru turbovrtulového motoru H80 pro zlepšení výkonových parametrů motoru a zvýšení jeho životnosti. Projekt si klade za cíl pomocí změny arodynamického designu radiálního stupně dosáhnout zlepšení adiabatické účinnosti o více než 3,1%, indikovaných interní předběžnou analýzou. Toto zlepšení bude znamenat až 2,6% zlepšení specifické spotřeby paliva (SFC) o 9.9 g/kW/h a snížení meziturbínové teploty o 29 °C. Vyšší účinnost a konstantně nižší teploty v horkých částech motoru se výrazně podílejí na prodloužení času mezi generálními opravami, snížení údržbových nákladů a vytvoření tržní výhody oproti konkurentům. Snížení specifické spotřeby paliva vede k výraznému snížení produkce skleníkových plynů.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20304 - Aerospace engineering
OECD FORD - secondary branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - another secondary branch
20501 - Materials engineering
JG - Metallurgy, metal materials
JP - Industrial processes and processing
JR - Other machinery industry
JT - Propulsion, engines and fuels
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
JV - Cosmic technologies
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
These are preliminary data, the project evaluation hasn´t proceeded yet.
Solution timeline
Realization period - beginning
Oct 1, 2018
Realization period - end
Dec 31, 2021
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2021
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP22-TA0-TH-U
Data delivery date
Jun 30, 2022
Finance
Total approved costs
17,204 thou. CZK
Public financial support
10,132 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
7,263 thou. CZK
Recognised costs
17 204 CZK thou.
Public support
10 132 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Aerospace engineering
Solution period
01. 10. 2018 - 31. 12. 2021