All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Composite reinforcement in a light stainless steel bus structure

Project goals

The project is focussing on the new structure concept of the bus construction with the addition carbon fibre layers and filling foams, used as local reinforcement of the whole structure. This makes the new light structure more useful and effective for busses with added mases (electric, hydrogen and CNG buses). The objective of the project is the investigation of the suitability these hybrid joints in the bus construction (hybrid beams and structural nodes). The goal of this investigations is: - reduction of vehicle weight - reduction of energy demand - increasing the stiffness of the structure against roll-over - keeping or increasing the fatigue behaviour of the structural nodes.

Keywords

hybrid beamhybrid structureCFRPbus structureroll over

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

    Programme of applied research and experimental development EPSILON

  • Call for proposals

  • Main participants

    Výzkumný a zkušební ústav Plzeň s.r.o.

  • Contest type

    M2 - International cooperation

  • Contract ID

    TH71020003 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternative language

  • Project name in Czech

    Využití kompozitů pro vyztužení a odlehčení skeletu autobusů

  • Annotation in Czech

    Projekt se zabývá vývojem nové koncepce skeletu autobusu využitím vrstev z uhlíkových vláknových kompozitů a plnících pěn za účelem lokálního vyztužení celé konstrukce. Tato koncepce odlehčené konstrukce bude vhodnější a efektivnější pro autobusy s přidanou hmotou (elektrický, plynový nebo vodíkový pohon). Předmětem projektu je výzkum vhodnosti těchto prvků pro zamýšlený účel. Cílem tohoto výzkumu je: - redukce hmotnosti vozu a tím spotřebované energie - zvýšit tuhost vozu oproti převrácení - zachování nebo dokonce zvýšení únavové pevnosti.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20104 - Transport engineering

  • OECD FORD - secondary branch

    20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)

  • OECD FORD - another secondary branch

    20301 - Mechanical engineering

  • JI - Composite materials
    JO - Land transport systems and equipment
    JR - Other machinery industry
    JT - Propulsion, engines and fuels

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    These are preliminary data, the Final Oponnent Panel hasn´t proceeded yet.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jul 1, 2020

  • Realization period - end

    Dec 31, 2023

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2023

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP24-TA0-TH-U

  • Data delivery date

    Jun 28, 2024

Finance

  • Total approved costs

    9,767 thou. CZK

  • Public financial support

    5,822 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    3,913 thou. CZK

Recognised costs

9 767 CZK thou.

Public support

5 822 CZK thou.

0%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

OECD FORD

Transport engineering

Solution period

01. 07. 2020 - 31. 12. 2023