Composite reinforcement in a light stainless steel bus structure
Project goals
The project is focussing on the new structure concept of the bus construction with the addition carbon fibre layers and filling foams, used as local reinforcement of the whole structure. This makes the new light structure more useful and effective for busses with added mases (electric, hydrogen and CNG buses). The objective of the project is the investigation of the suitability these hybrid joints in the bus construction (hybrid beams and structural nodes). The goal of this investigations is: - reduction of vehicle weight - reduction of energy demand - increasing the stiffness of the structure against roll-over - keeping or increasing the fatigue behaviour of the structural nodes.
Keywords
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development EPSILON
Call for proposals
—
Main participants
Výzkumný a zkušební ústav Plzeň s.r.o.
Contest type
M2 - International cooperation
Contract ID
TH71020003 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Využití kompozitů pro vyztužení a odlehčení skeletu autobusů
Annotation in Czech
Projekt se zabývá vývojem nové koncepce skeletu autobusu využitím vrstev z uhlíkových vláknových kompozitů a plnících pěn za účelem lokálního vyztužení celé konstrukce. Tato koncepce odlehčené konstrukce bude vhodnější a efektivnější pro autobusy s přidanou hmotou (elektrický, plynový nebo vodíkový pohon). Předmětem projektu je výzkum vhodnosti těchto prvků pro zamýšlený účel. Cílem tohoto výzkumu je: - redukce hmotnosti vozu a tím spotřebované energie - zvýšit tuhost vozu oproti převrácení - zachování nebo dokonce zvýšení únavové pevnosti.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
OECD FORD - another secondary branch
20301 - Mechanical engineering
JI - Composite materials
JO - Land transport systems and equipment
JR - Other machinery industry
JT - Propulsion, engines and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
These are preliminary data, the Final Oponnent Panel hasn´t proceeded yet.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2020
Realization period - end
Dec 31, 2023
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-TH-U
Data delivery date
Jun 28, 2024
Finance
Total approved costs
9,767 thou. CZK
Public financial support
5,822 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
3,913 thou. CZK
Recognised costs
9 767 CZK thou.
Public support
5 822 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Transport engineering
Solution period
01. 07. 2020 - 31. 12. 2023