Low-speed roller dynamometer for emission and brake tests
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
1.VS DOPRAVA 2020+ (STA02019CK010)
Main participants
MODULARTEST s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK01000134 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Nízkorychlostní válcový dynamometr pro testy emisí a brzd
Annotation in Czech
Cílem projektu je uvedení nového nízkorychlostního válcového dynamometru na trh. Ten bude kombinovat válcovou zkušebnu brzd s funkcí dynamometru, což umožní měření emisí škodlivin pod zátěží. Měření emisí vozidel tak bude více odpovídat reálným hodnotám při běžném provozu a bude možné je díky tomu porovnávat s homologačními emisními limity. Díky aplikované zátěži při měření emisí bude možné navíc měřit množství škodlivých oxidů dusíku (NOx), které v současnosti nejsou během provozu vozidla kontrolovány vůbec. Motivací je vyřadit z provozu vozidla, která zvyšují ekologickou zátěž nadlimitní emisí škodlivin. Při očekávané změně emisní legislativy schválené evropským parlamentem může tato metodika nahradit stávající stacionární zkoušku na stanicích měření emisí (SME).
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - secondary branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - another secondary branch
20205 - Automation and control systems
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
JA - Electronics and optoelectronics<br>JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation<br>JD - Use of computers, robotics and its application<br>JR - Other machinery industry<br>JT - Propulsion, engines and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project took place in accordance with the rules of the TRANSPORT 2020+ program. The implementation team managed to fulfill all the set goals. The implementers managed to achieve all the planned outputs, despite the fact that the project took place during the difficult period of the COVID-19 pandemic. A functional sample of the controller, which was subjected to demanding laboratory and later operational tests, can be positively evaluated. Due to the planned serial production of the prototype, the application potential of the project can be expected.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2020
Realization period - end
Jun 30, 2023
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-CK-U
Data delivery date
Jun 28, 2024
Finance
Total approved costs
6,100 thou. CZK
Public financial support
4,873 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
1,220 thou. CZK