The use of mathematical methods for the optimization of computational procedures for the determination of turbo roundabouts capacity
Project goals
There were only a few cases of turbo roundabouts at the time when the current valid methodology for the computation of their capacity was created (2011). Over the last few years other new instances have come to reality and suggestions from practice for the improvement of the methodology have come to us. The aim of the project is adding a new methodology of dividing the traffic volume to the lanes at the approaches to the intersection to the current methodology, based on in-depth traffic surveys. The project includes also the verification and the updating of the values of variables which are entered into the calculations in the current methodology. The results of the proposed project will enable the updating of the technical directives and facilitate the computations in practice.
Keywords
spiral roundaboutstraffic engineeringcapacitytraffic flowprobabilitystatistics
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
3.VS DOPRAVA 2020+ (STA02022CK030)
Main participants
EDIP s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK03000156 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Využití matematických metod pro optimalizaci výpočetních postupů pro stanovení kapacity turbo okružních křižovatek
Annotation in Czech
V době vzniku aktuálně platné metodiky pro výpočet jejich kapacity (2011) byly turbo-okružní křižovatky realizovány v ČR pouze výjimečně. V posledních letech došlo ke zprovoznění dalších realizací a jako autorům platné metodiky se u nás scházejí podněty z praxe požadující upřesnění metodiky. Cílem navrhovaného projektu je na základě podrobných dopravních průzkumů doplnit současnou metodiku výpočtu kapacity turbo-okružních křižovatek o novou metodiku rozdělení intenzit do jízdních pruhů na vjezdech do křižovatky. Součástí navrhovaného projektu je i ověření platnosti a aktualizace hodnot veličin vstupujících do výpočtu kapacity v současné metodice. Výsledky navrhovaného projektu poslouží k aktualizaci technických předpisů a usnadnění výpočtů v dopravně inženýrské praxi.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
10103 - Statistics and probability
OECD FORD - another secondary branch
20101 - Civil engineering
BB - Applied statistics, operational research
JN - Civil engineering
JO - Land transport systems and equipment
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2022
Realization period - end
Jun 30, 2024
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-CK-R
Data delivery date
Feb 20, 2024
Finance
Total approved costs
3,842 thou. CZK
Public financial support
2,964 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
878 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
3 842 CZK thou.
Public support
2 964 CZK thou.
77%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Transport engineering
Solution period
01. 01. 2022 - 30. 06. 2024