Extending the lifespan of asphalt pavements using alternative binders for cold recycling
Project goals
The main goal of the project is to develop innovative types of hydraulic binders with additives for base layers of asphalt roads using the cold recycling on site. Another main goal is laboratory and field verification of the appropriate composition of recipes and the development of technological procedures to reduce CO2 and to extend the lifespan of structures. The possibility of applying this system will be reflected in the newly emerging standard ČSN 73 6147, which will substitute the regulation TP 208. The necessary modifications for the use of these binders will be made by researchers in parallel within the comment proceedings. Another main goal is to create a comprehensive methodology of theoretical design and to define the necessary requirements with this technology associated.
Keywords
asphalt pavementalternative bindersgreen dealcarbon foot-printconstruction recyclingreflective cracking
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02023CK040
Main participants
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK04000053 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Prodloužení životnosti asfaltových vozovek využitím alternativních pojiv pro recyklaci za studena
Annotation in Czech
Hlavním cílem projektu je vývoj inovativních typů hydraulických pojiv s příměsemi pro podkladní vrstvy asfaltových vozovek při recyklaci za studena na místě. Dalším hlavním cílem je laboratorní a poloprovozní ověření vhodného složení receptur a rozvíjení technologických postupů za účelem redukce emisí CO2 a prodloužení životnosti staveb. Možnost uplatnění tohoto systému bude promítnuta do nově vznikající normy ČSN 73 6147, která nahradí předpis TP 208. Potřebné úpravy pro použití těchto typů pojiv v praxi budou řešitelé paralelně provádět v rámci připomínkového řízení. Dalším hlavním cílem je vytvoření ucelené metodiky teoretického návrhu a definování nutných požadavků, které se vážou k této technologii.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
OECD FORD - secondary branch
20101 - Civil engineering
OECD FORD - another secondary branch
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
GB - Agricultural machines and construction
JI - Composite materials
JM - Structural engineering
JN - Civil engineering
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2023
Realization period - end
Dec 31, 2025
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CK-R
Data delivery date
Feb 20, 2025
Finance
Total approved costs
11,845 thou. CZK
Public financial support
9,294 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,551 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
11 845 CZK thou.
Public support
9 294 CZK thou.
78%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Construction engineering, Municipal and structural engineering
Solution period
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025