A new concept of public transport services in peripheral regions: A long-term economically sustainable system of regional public transport
Project goals
The main goal of the project is to create a system of economically and environmentally sustainable organization of public transport services as a replacement for the current inefficient high-capacity line buses. The project is designed for areas with scattered buildings with a small number of potential transported persons, where regular service of the area by public bus transport is provided. These are peripheral areas of Czechia. In areas with low passenger traffic, it is necessary to replace the existing large-capacity buses with other more economical means of transport. Another important goal of the program is to examine the possibility of sharing public transport as an alternative for delivering goods to customers in peripheral regions.
Keywords
public transportperipheral regionssustainable developmentfocus groups, transport modelling
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02023CK040
Main participants
CityTraffic, s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK04000284 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Nový koncept veřejné dopravní obsluhy periferních regionů: Dlouhodobě ekonomicky udržitelný systém krajské veřejné dopravy
Annotation in Czech
Hlavním cílem projektu je vytvořit systém ekonomicky a environmentálně udržitelné organizace veřejné dopravní služby jako náhradu za současné neefektivní vysokokapacitní linkové autobusy. Projekt je navržen pro území s rozptýlenou zástavbu s malým počtem potenciálních přepravovaných osob, kde je zajišťována běžná obsluha území veřejnou autobusovou dopravou. Typicky se jedná o periferní oblasti Česka. V území s malou intenzitou přepravy osob je nutné nahradit dosavadní velkokapacitní autobusy jinými úspornějšími dopravními prostředky. Dalším významným cílem programu je prověřit a navrhnout možnost sdílení některých komerčních a nekomerčních služeb pro obyvatele s funkcí veřejné dopravy, a využívat tak veřejnou dopravu i jako alternativu pro doručení zboží zákazníkům v periferních regionech.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
OECD FORD - secondary branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - another secondary branch
10103 - Statistics and probability
AP - Municipal, regional and transportation planning
BB - Applied statistics, operational research
JO - Land transport systems and equipment
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2023
Realization period - end
Jun 30, 2025
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CK-R
Data delivery date
Feb 20, 2025
Finance
Total approved costs
6,760 thou. CZK
Public financial support
3,127 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,002 thou. CZK
Recognised costs
6 760 CZK thou.
Public support
3 127 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Solution period
01. 01. 2023 - 30. 06. 2025