Material use of waste insulating asphalt materials in the production of asphalt mixtures
Project goals
The production of asphalt mixtures in the Czech Republic reaches approximately 6.5 million tons every year. This production represents a significant burden on the environment in the form of consumption of natural materials and greenhouse gas emissions (carbon footprints). The aim of the project is the development of asphalt mixtures, where part of the asphalt binder will be replaced by alternative asphalt binders from waste asphalt insulating materials in order to reduce use of natural materials and to reduce the carbon footprint of newly developed asphalt mixtures by up to 30%. The assumption of a carbon footprint reduction up to 30% is based on the results presented in the co-authored article (attachment P6)
Keywords
wasteasphalt mixturesasphalt insulation materialscarbon footprint
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02024CL010
Main participants
Skanska Asfalt s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CL01000187 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Materiálové využití odpadních asfaltových izolačních materiálů při výrobě asfaltových směsí
Annotation in Czech
Produkce asfaltových směsí v České republice každoročně dosahuje přibližně 6,5mil tun. Tato výroba představuje nemalou zátěž pro životní prostředí v podobě spotřeby přírodních materiálů a emise skleníkových plynů (uhlíkové stopy). Cílem projektu je vývoj asfaltových směsí, kdy část asfaltového pojiva v nich obsaženého bude nahrazena alternativními asfaltovými pojivy z odpadních asfaltových izolačních materiálů za účelem snížení využití přírodních asfaltových pojiv a snížení uhlíkové stopy nově vyvinutých asfaltových směsí až o 30 %. Předpoklad snížení uhlíkové stopy až o 30 % vychází z výsledků uvedených ve spoluautorském článku Experience with reducing the carbon footprint of asphalt mixtures with higher amounts of reclaimed asphalt (viz. Příloha P6)
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20101 - Civil engineering
OECD FORD - secondary branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - another secondary branch
20501 - Materials engineering
JG - Metallurgy, metal materials
JN - Civil engineering
JO - Land transport systems and equipment
JP - Industrial processes and processing
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2024
Realization period - end
Jun 30, 2026
Project status
B - Running multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CL-R
Data delivery date
Feb 20, 2025
Finance
Total approved costs
5,586 thou. CZK
Public financial support
4,108 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
1,478 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
5 586 CZK thou.
Public support
4 108 CZK thou.
73%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Civil engineering
Solution period
01. 01. 2024 - 30. 06. 2026