On board diagnostics of rail vehicle running gear
Project goals
The aim of the project is to develop a system for diagnostics of rail vehicle running gear based on measurement of vibration, eliminating the influence of track. Today’s commercial systems focus mainly on the diagnostics of rotating parts and involve bearing temperature or vibration monitoring as in stationary machines. The project will deal with mechanical faults such as wheel defects, unstable running behaviour, deteriorated ride comfort and faults of suspension components. The project does not aim at developing complex vehicle diagnostics but a running gear diagnostic subsystem that passes the results to a higher level system of the manufacturer or data store. The main goal is to define the principles and procedures of data evaluation which will be validated by tests in real operation.
Keywords
rail vehiclesrunning gearon-board diagnosticsbogieacceleration measurements
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02024CL010
Main participants
Univerzita Pardubice / Dopravní fakulta Jana Pernera
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CL01000243 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
On board diagnostika pojezdu kolejových vozidel
Annotation in Czech
Cílem projektu je vyvinout diagnostiku pojezdu kolejových vozidel na principu měření vibrací tak, aby byl eliminován vliv tratě. Komerční systémy jsou dnes zaměřené zejména na diagnostiku točivých částí pojezdu a využívají obvykle detekci zvýšené teploty ložisek nebo vibrodiagnostiku jako na stacionárních strojích. Tento projekt bude zaměřen na mechanické poruchy jako: vady na povrchu kol, nestabilita chodu, snížený komfort pro cestující, závady pružných a tlumících vazeb v pojezdu. Cílem není vyvinout komplexní diagnostiku vozidla, ale pouze subsystém diagnostiky pojezdu, který bude výsledek diagnostiky předávat nadřazenému systému výrobce vozidla nebo přímo do datového centra. Hlavním cílem je definovat principy a postupy vyhodnocení, které budou ověřeny zkouškami v reálném provozu.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - another secondary branch
20306 - Audio engineering, reliability analysis
JL - Fatigue and fracture mechanics
JO - Land transport systems and equipment
JR - Other machinery industry
JS - Reliability and quality management, industrial testing
JT - Propulsion, engines and fuels
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2024
Realization period - end
Jun 30, 2026
Project status
B - Running multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CL-R
Data delivery date
Feb 20, 2025
Finance
Total approved costs
6,412 thou. CZK
Public financial support
4,478 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,313 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
6 412 CZK thou.
Public support
4 478 CZK thou.
69%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Transport engineering
Solution period
01. 01. 2024 - 30. 06. 2026