All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

On board diagnostics of rail vehicle running gear

Project goals

The aim of the project is to develop a system for diagnostics of rail vehicle running gear based on measurement of vibration, eliminating the influence of track. Today’s commercial systems focus mainly on the diagnostics of rotating parts and involve bearing temperature or vibration monitoring as in stationary machines. The project will deal with mechanical faults such as wheel defects, unstable running behaviour, deteriorated ride comfort and faults of suspension components. The project does not aim at developing complex vehicle diagnostics but a running gear diagnostic subsystem that passes the results to a higher level system of the manufacturer or data store. The main goal is to define the principles and procedures of data evaluation which will be validated by tests in real operation.

Keywords

rail vehiclesrunning gearon-board diagnosticsbogieacceleration measurements

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

  • Call for proposals

    STA02024CL010

  • Main participants

    Univerzita Pardubice / Dopravní fakulta Jana Pernera

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    CL01000243 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternative language

  • Project name in Czech

    On board diagnostika pojezdu kolejových vozidel

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je vyvinout diagnostiku pojezdu kolejových vozidel na principu měření vibrací tak, aby byl eliminován vliv tratě. Komerční systémy jsou dnes zaměřené zejména na diagnostiku točivých částí pojezdu a využívají obvykle detekci zvýšené teploty ložisek nebo vibrodiagnostiku jako na stacionárních strojích. Tento projekt bude zaměřen na mechanické poruchy jako: vady na povrchu kol, nestabilita chodu, snížený komfort pro cestující, závady pružných a tlumících vazeb v pojezdu. Cílem není vyvinout komplexní diagnostiku vozidla, ale pouze subsystém diagnostiky pojezdu, který bude výsledek diagnostiky předávat nadřazenému systému výrobce vozidla nebo přímo do datového centra. Hlavním cílem je definovat principy a postupy vyhodnocení, které budou ověřeny zkouškami v reálném provozu.

Scientific branches

  • R&D category

    VV - Exeperimental development

  • OECD FORD - main branch

    20104 - Transport engineering

  • OECD FORD - secondary branch

    20301 - Mechanical engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

    20306 - Audio engineering, reliability analysis

  • JL - Fatigue and fracture mechanics
    JO - Land transport systems and equipment
    JR - Other machinery industry
    JS - Reliability and quality management, industrial testing
    JT - Propulsion, engines and fuels

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2024

  • Realization period - end

    Jun 30, 2026

  • Project status

    B - Running multi-year project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2024

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP25-TA0-CL-R

  • Data delivery date

    Feb 20, 2025

Finance

  • Total approved costs

    6,412 thou. CZK

  • Public financial support

    4,478 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    2,313 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

6 412 CZK thou.

Public support

4 478 CZK thou.

69%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

OECD FORD

Transport engineering

Solution period

01. 01. 2024 - 30. 06. 2026