Assessment of reasonably achievable level of traffic noise reduction measures
Project goals
The project will develop a framework for evaluating the effectiveness of noise reduction measures on road and rail infrastructure, focusing on "reasonably achievable reduction levels" (RDM). We will employ applied research methods, i.e. questionnaire survey, noise modelling, and validation measurements, to analyze the impact of noise on welfare and compare it to the mitigation costs. This will enable the assessment of noise reduction measures in evaluations of individual infrastructure projects using a robust RDM framework. We aim to bridge the gap in Czech law that mandates RDM but gives no guidance or best practices. The project will also establish criteria for determining when noise reduction measures are still necessary and when they become an inefficient use of public finances.
Keywords
NoiseExternalitiesNoise reduction measuresTraffic noise reductionReasonably achievable levelGreening of transportTransport sustainability
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02025CL020
Main participants
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CL02000043 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Hodnocení rozumně dosažitelné míry protihlukových opatření v dopravě
Annotation in Czech
Cílem projektu je vypracovat postup hodnocení a stupnici účelnosti, tj. „rozumně dosažitelné míry“ (RDM) protihlukových opatření na silniční a železniční infrastruktuře. Aplikovaný výzkum využije dotazníkové šetření, modelování a ověřovací měření k analýze a porovnání ocenění dopadů hluku na zdraví obyvatel vůči nákladům na protihluková opatření. Metodika umožní hodnocení i návod, jak s institutem RDM protihlukových opatření při posuzování jednotlivých infrastrukturních záměrů pracovat. Motivací projektu je vyřešit současnou disproporci, kdy v ČR je institut RDM legislativně zaveden, avšak chybí vědecké poznatky k vyhodnocování na základě současného state of the art, kdy ještě protihluková opatření realizovat a kdy se již jedná o neefektivně vynaložené finanční prostředky.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
30304 - Public and environmental health
OECD FORD - secondary branch
10307 - Acoustics
OECD FORD - another secondary branch
20104 - Transport engineering
BI - Acoustics and oscillation
DN - Environmental impact on health
FM - Hygiene
JO - Land transport systems and equipment
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2025
Realization period - end
Dec 31, 2027
Project status
Z - Beginning multi-year project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CL-R
Data delivery date
Jan 17, 2025
Finance
Total approved costs
15,299 thou. CZK
Public financial support
10,709 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
4,589 thou. CZK
Recognised costs
15 299 CZK thou.
Public support
10 709 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Public and environmental health
Solution period
01. 01. 2025 - 31. 12. 2027