Increasing the durability of exposed parts of transport infrastructure using nonmetallic FRP reinforcement
Project goals
The project aims to develop an alternative design for selected structural elements of the transport infrastructure that are highly exposed to external aggressive influences. Thanks to the use of non-metallic FRP rebars and HP concretes, the durability of these structures will be significantly increased, while ensuring their long-term integrity and sustainability. The project focuses on the design and experimental verification of the behaviour of RC elements, such as bridge ledges or plinth panels of noise barriers. It also includes numerical analysis, allowing the application of the knowledge gained to other structural details and elements. One of the outcomes is also a guideline for the design of these elements, allowing a wide practical application of all the project results.
Keywords
FRPdurabilitysustainabilitybridge edgesnoise barrier wallsmonolithic structuresprecast elements
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02025CL020
Main participants
Skanska a.s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CL02000171 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Zvýšení trvanlivosti exponovaných částí dopravní infrastruktury využitím nekovové FRP výztuže
Annotation in Czech
Navržený projekt si klade za cíl vyvinout alternativní návrh vybraných konstrukčních částí dopravní infrastruktury, které jsou vystavené vnějším agresivním vlivům. Díky použití nekovové FRP výztuže a vysokohodnotných betonů, bude docíleno nejen zvýšení trvanlivosti těchto konstrukcí, ale i zajištění jejich dlouhodobé odolnosti a spolehlivosti. Projekt se zaměřuje na návrh a experimentální ověření chování monolitických a prefabrikovaných prvků, jako jsou např. mostní římsy, či soklové panely protihlukových stěn. Zahrnuje i numerickou analýzu, která může umožnit aplikaci získaných poznatků i na řadu dalších konstrukčních detailů a prvků. Plánovaným výsledkem je i metodická příručka pro navrhování těchto prvků vyztužených FRP, umožňující širokou praktickou aplikaci všech výsledků projektu.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
OECD FORD - another secondary branch
20101 - Civil engineering
JI - Composite materials
JN - Civil engineering
JO - Land transport systems and equipment
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2025
Realization period - end
Dec 31, 2027
Project status
Z - Beginning multi-year project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CL-R
Data delivery date
Jan 17, 2025
Finance
Total approved costs
16,676 thou. CZK
Public financial support
11,003 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
5,674 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
16 676 CZK thou.
Public support
11 003 CZK thou.
65%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Transport engineering
Solution period
01. 01. 2025 - 31. 12. 2027