Development of reinforced glued insulated rail joint for heavy hauls
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
—
Call for proposals
—
Main participants
Form - Thermit, spol. s r.o.
Contest type
OP - EU Operational Programme
Contract ID
MPO 57100/18/61200/3683
Alternative language
Project name in Czech
Vývoj zesíleného kolejnicového lepeného izolovaného styku pro vysokonápravové tlaky
Annotation in Czech
Projekt je zaměřen na vývoj nového kolejnicového lepeného izolovaného styku (dále jen LIS) s vyšší pevností určeného pro vysokonápravové tlaky. Produkt by umožnil využití LIS na zcela nových tratích. Očekávaným výsledkem je prototyp produktu, na jehož základě by v budoucnu započala malosériová výroba. Produkt má celosvětový tržní potenciál. V případě úspěšné realizace by společnost pokračovala v dalších výzkumných aktivitách za účelem vývoje nových produktů a inovace produktů stávajících.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
CEP classification - main branch
JL - Fatigue and fracture mechanics
CEP - secondary branch
JO - Land transport systems and equipment
CEP - another secondary branch
JG - Metallurgy, metal materials
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
20104 - Transport engineering<br>20306 - Audio engineering, reliability analysis<br>20501 - Materials engineering
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The aim of the project was to develop a prototype LlS for high axle pressures - for lines with higher requirements for rail freight. The output of the project is a tested functional prototype of a reinforced LIS designed for foreign markets. R&D of the prototype was originally focused on the standards set in the European standard EN 16843 (Railway applications - Infrastructure - Mechanical requirements for joints in running rails) and at the same time the Brazilian standard for rail insulated joints ANBT NBR 11449 and PROENG PE 105 Rev.-05. specifications in the Netherlands. The product has been tested in a qualified laboratory (BUT) and will be further tested during operation. The product achieves high values for the key properties of LIS - high strength in static bending test and also high shear strength. The product expands the product portfolio with LISs focused on freight connections.
Solution timeline
Realization period - beginning
Nov 24, 2017
Realization period - end
Jun 15, 2021
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 11, 2019
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP22-MPO-EG-U
Data delivery date
Jun 30, 2022
Finance
Total approved costs
5,483 thou. CZK
Public financial support
0 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
3,496 thou. CZK