Development of Hybrid Drive System for the Aerospace Industry
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
—
Call for proposals
—
Main participants
DISTAR CZ a.s.
Contest type
OP - EU Operational Programme
Contract ID
MPO 3219/20/61200/25
Alternative language
Project name in Czech
Vývoj Hybridní pohonné jednotky pro letecký průmysl
Annotation in Czech
Cílem projektu je získání užitného vzoru na řešení hybridního pohonu pro malá letadla a UAV. Budou vyrobeny a testovány dva demonstrátory. Připravit hybridní pohon malých letadel a UAV kdy 60kW zajišťuje jednotka spalovací, 40kW jednotka elektrická, nabídne několik letových/bezpečnostních režimů. Pro start pracující obě jednotky současně nabídnou až 100kW výkonu (navíc výkon bude kdykoliv okamžitě k dispozici - eliminace Turbo efektu). Pro horizontální let pracuje pouze jednotka spalovací a to ve svém nejoptimálnější režimu. V případě potřeby vyššího výkonu nebo při jakékoli krizové situaci mohou pracovat motory oba společně a poskytnou až 100kW výkonu bez zmíněného Turbo efektu. V případě poruchy spalovacího motoru potom elektromotor nabídne výkon až 40kW po dobu 4 - 8 minut (v závislosti na velikosti baterie), což stačí k bezpečnému nalezení přistávací plochy a následnému bezpečnostnímu přistání. I v případě velmi nepravděpodobné závady na elektromotoru, bude pilot schopen dokončit bezpečně let za pomocí pouze motoru spalovacího. Takovýto pohon dává nejlepší smysl a je ideální pro všechna letadla zmíněné kategorie. Jedná se o moderní řešení, které klade důraz na inteligentní použití obou známých technologií, a tím aby bylo dosaženo nejlepšího možného řešení z hlediska bezpečnosti, efektivnosti, zástavbové váhy a výkonu. Tato cesta povede k výraznému zvýšení bezpečnosti létání a spolehlivosti těchto pohonných jednotek jako takových.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - secondary branch
—
OECD FORD - another secondary branch
—
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
JR - Other machinery industry<br>JT - Propulsion, engines and fuels
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2020
Realization period - end
Dec 31, 2023
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 19, 2020
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP23-MPO-EG-R
Data delivery date
Feb 17, 2023
Finance
Total approved costs
52,322 thou. CZK
Public financial support
0 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
16,162 thou. CZK