All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”
FV10556

Integrated deicing system of composite blades of aerospace propellers

Public support

  • Provider

    Ministry of Industry and Trade

  • Programme

    TRIO

  • Call for proposals

    TRIO 1 (SMPO201600001)

  • Main participants

    Woodcomp Propellers s.r.o.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    2016FV10556

Alternative language

  • Project name in Czech

    Integrovaný protinámrazový systém kompozitních listů leteckých vrtulí

  • Annotation in Czech

    Cílem řešení projektu je vývoj integrovaného odmrazovacího systému pro kompozitní listy leteckých vrtulí WOODCOMP. Odmrazovací systém vrtulí je nutný pro možnost létání v podmínkách tvorby námrazy. Dosud nejrozšířenějším způsobem řešení tohoto problému je umístění přídavných elektrických topných těles na vnější povrch listů a historie zná i například chemické systémy s ostřikem povrchu listů vhodnou směsí za letu. Všechny tyto systémy mají negativní vliv na zachování ideálního aerodynamického tvaru listu, případně nezaručují dostatečné ošetření povrchu listu (např. postřiky, jejichž technické řešení je komplikované). V případě kompozitních listů se nabízí ideální možnost vložit odmrazovací systém přímo do kompozitní struktury. Je ale třeba řešit i otázku regulace relativně vysokého výkonu odmrazování, aby nemohlo dojít k poškození primární nosné konstrukce přehřátím. Oproti přídavným elektrickým topným tělesům umístěným na povrchu listů takto lze vyřešit i problém relativně špatné tepelné vodivosti kompozitů (tedy zajištění potřebného rozvedení tepla po ploše a objemu listu) ve srovnání s hliníkovými slitinami používanými u celokovových vrtulí - tam jsou vnější topná tělesa standardně používána. V projektu tedy bude řešena otázka výběru a zabudování vhodných tepelných zdrojů do kompozitní konstrukce vrtulových listů a související otázky s regulací přiváděného výkonu dle dosažené teploty na sledovaném povrchu listu. Výsledek bude demonstrován na prototypu vrtule.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • CEP classification - main branch

    JI - Composite materials

  • CEP - secondary branch

    JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    20304 - Aerospace engineering<br>20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    -

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Sep 1, 2016

  • Realization period - end

    Jun 30, 2019

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 21, 2019

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP20-MPO-FV-U

  • Data delivery date

    Jul 15, 2022

Finance

  • Total approved costs

    14,395 thou. CZK

  • Public financial support

    11,166 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    3,229 thou. CZK