All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”
FV20441

Research and development of safe tram face

Public support

  • Provider

    Ministry of Industry and Trade

  • Programme

    TRIO

  • Call for proposals

    TRIO 2 (SMPO201700001)

  • Main participants

    ŠKODA TRANSPORTATION a.s.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    2017FV20441

Alternative language

  • Project name in Czech

    Výzkum a vývoj bezpečného čela tramvaje

  • Annotation in Czech

    Hlavním cílem projektu je dosáhnout zvýšené bezpečnosti chodců prostřednictvím zmírnění následků v případě jejich kolize s čelem tramvaje. Dalším cílem projektu je ovlivnění vývoje evropské legislativy v této oblasti aktivním přenosem poznatků z řešení projektu do činnosti pracovní skupiny CEN/TC 256/SC 2/WG2. Současně budou posouzeny možné přínosy nasazení systémů aktivní bezpečnosti. Zhodnoceny budou pozitivní i negativní dopady uplatnění takových systémů nejen z hlediska chodce, ale též z hlediska bezpečnosti cestujících v interiéru tramvaje i řidiče.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • CEP classification - main branch

    JO - Land transport systems and equipment

  • CEP - secondary branch

    JR - Other machinery industry

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    20104 - Transport engineering<br>20301 - Mechanical engineering

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project has achieved the set objectives and outputs of the project. As a result of the project solution, a functional sample of a tram head with reduced risk of pedestrian injury in a collision with a tram was produced, which is made of special materials with good elastic properties, made of a split windscreen, and contains a device to prevent a lying person from entering the vehicle, absorbing elements to absorb the energy of the collision and a camera system monitoring the side of the vehicle, and incorporating active safety features, sensors, long range radars, short range radars, lidars, cameras, ultrasonic sensors and an early warning system for surrounding pedestrians and a driver assistant for early warning of the obstacle. A sliding protective steel envelope is created in the interior to ensure driver safety in collisions and prevent foreign objects from entering the driver's compartment.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Oct 1, 2017

  • Realization period - end

    May 31, 2021

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 22, 2021

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP22-MPO-FV-U

  • Data delivery date

    Apr 18, 2024

Finance

  • Total approved costs

    25,610 thou. CZK

  • Public financial support

    16,364 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    9,246 thou. CZK