Research and development of safe tram face
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
TRIO
Call for proposals
TRIO 2 (SMPO201700001)
Main participants
ŠKODA TRANSPORTATION a.s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2017FV20441
Alternative language
Project name in Czech
Výzkum a vývoj bezpečného čela tramvaje
Annotation in Czech
Hlavním cílem projektu je dosáhnout zvýšené bezpečnosti chodců prostřednictvím zmírnění následků v případě jejich kolize s čelem tramvaje. Dalším cílem projektu je ovlivnění vývoje evropské legislativy v této oblasti aktivním přenosem poznatků z řešení projektu do činnosti pracovní skupiny CEN/TC 256/SC 2/WG2. Současně budou posouzeny možné přínosy nasazení systémů aktivní bezpečnosti. Zhodnoceny budou pozitivní i negativní dopady uplatnění takových systémů nejen z hlediska chodce, ale též z hlediska bezpečnosti cestujících v interiéru tramvaje i řidiče.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
JO - Land transport systems and equipment
CEP - secondary branch
JR - Other machinery industry
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
20104 - Transport engineering<br>20301 - Mechanical engineering
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project has achieved the set objectives and outputs of the project. As a result of the project solution, a functional sample of a tram head with reduced risk of pedestrian injury in a collision with a tram was produced, which is made of special materials with good elastic properties, made of a split windscreen, and contains a device to prevent a lying person from entering the vehicle, absorbing elements to absorb the energy of the collision and a camera system monitoring the side of the vehicle, and incorporating active safety features, sensors, long range radars, short range radars, lidars, cameras, ultrasonic sensors and an early warning system for surrounding pedestrians and a driver assistant for early warning of the obstacle. A sliding protective steel envelope is created in the interior to ensure driver safety in collisions and prevent foreign objects from entering the driver's compartment.
Solution timeline
Realization period - beginning
Oct 1, 2017
Realization period - end
May 31, 2021
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 22, 2021
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP22-MPO-FV-U
Data delivery date
Apr 18, 2024
Finance
Total approved costs
25,610 thou. CZK
Public financial support
16,364 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
9,246 thou. CZK