Stream Turbo
Project goals
The aim of the project is to develop an advanced military training aircraft with a presumed take-off weight of cca 750 kg, a tandem seat arrangement and a turboprop engine. The design of the airplane will be based on the proven Stream airplane, whose dragon will be modified to incorporate the turboprop engine and the relevant airplane system modified. On the contrary, the foundation in the proven aerodynamic concept and UL version production technology will minimize development risks and manage the development of the new airplane over a short three-year period. Because the new type will not be limited to the UL and LSA categories, its design can be better adapted to the specific operating conditions of the training aircraft. The main result of the project will be a prototype of a military training aircraft ready for flight tests, which will offer users a modernly designed platform with higher performance and lower operating costs. Fulfilling the project goals and successfully achieving planned results will enable the applicant to expand the product portfolio of a modern training aircraft and enter the new market segment.
Keywords
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
TRIO
Call for proposals
TRIO 3 (SMPO201800001)
Main participants
TL-ULTRALIGHT s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2018FV30106
Alternative language
Project name in Czech
Stream Turbo
Annotation in Czech
Cílem projektu je vyvinout pokročilý vojenský cvičný letoun s předpokládanou vzletovou hmotností cca 750 kg, tandemovým uspořádáním sedadel a turbovrtulovou pohonnou jednotkou. Konstrukce letounu bude založena na osvědčeném ultralehkém (UL) letounu Stream, jehož drak bude upraven pro zabudování turbovrtulové pohonné jednotky a relevantní soustavy letounu modifikovány. Základ v prověřené aerodynamické koncepci a technologii výroby UL verze umožní minimalizovat rizika a zvládnout vývoj nového letounu v krátkém časovém období. Protože nový typ nebude omezen limity kategorie UL a LSA lze jeho konstrukci lépe přizpůsobit specifickým podmínkám provozu výcvikového letounu. Hlavním výsledkem projektu bude prototyp vojenského cvičného letounu připravený k letovým zkouškám, který uživatelům nabídne moderně řešenou platformu s vyššími výkony a menšími provozními náklady. Naplnění cílů projektu a úspěšné dosažení plánovaných výsledků umožní žadateli rozšířit produktové portfolio o moderní cvičný letoun a vstoupit do nového tržního segmentu.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20304 - Aerospace engineering
OECD FORD - secondary branch
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
OECD FORD - another secondary branch
—
JI - Composite materials
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
JV - Cosmic technologies
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project resulted in the development, manufacture and testing of a prototype Stream Turbo military trainer, ready for flight testing with a modern platform with higher performance and lower operating costs.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2018
Realization period - end
Jun 30, 2021
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 25, 2021
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP22-MPO-FV-U
Data delivery date
Apr 12, 2024
Finance
Total approved costs
36,039 thou. CZK
Public financial support
19,859 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
16,181 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
36 039 CZK thou.
Public support
19 859 CZK thou.
55%
Provider
Ministry of Industry and Trade
OECD FORD
Aerospace engineering
Solution period
01. 01. 2018 - 30. 06. 2021