All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”
FV40034

Development of new design of railway axles with high operational reliability

Public support

  • Provider

    Ministry of Industry and Trade

  • Programme

    TRIO

  • Call for proposals

    TRIO 4 (SMPO201900001)

  • Main participants

    BONATRANS GROUP a.s.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    2019FV40034

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vývoj nového designu železničních náprav s vysokou provozní spolehlivostí

  • Annotation in Czech

    Hlavním cílem projektu je nově vyvinutá vlaková náprava s garantovaným servisním intervalem 1,2 mil. km. Pro dosažení tak vysoké únavové odolnosti bude využito efektu vhodně distribuovaných reziduálních napětí. Za tímto účelem je zapotřebí nalézt vhodnou technologii výroby a chemické složení použitých materiálů. Bude využito indukčního kalení či válečkování pro dosažení vhodného profilu reziduálních napětí přes průřez nápravy. Současně bude hledáno optimální složení použitých materiálů pro dosažení zamýšleného efektu. V rámci projektu bude vytvořena metodologie pro přesné stanovení zbytkové únavové životnosti nápravy na základě lomové mechaniky, která vezme do úvahy existenci a velmi nehomogenní distribuci reziduálních napětí přes průřez nápravy. K jejich přesnému stanovení budou použity různé experimentální techniky, neutronová difrakce, různé metody dělení materiálu nápravy apod. Vlastnosti nově navržených náprav budou experimentálně ověřeny při testech v měřítku 1:1. Na základě všech získaných experimentálních výsledků a numerických simulací bude vytvořen prototyp nové nápravy s prodlouženým servisním intervalem. Tento produkt je zajímavý pro většinu významných odběratelů dvojkolí (viz přiložené dopisy zájmu) společnosti BONATRANS GROUP, a. s., například GATX, Deutsche Bahn, SNCF či Tatravagónka.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20306 - Audio engineering, reliability analysis

  • OECD FORD - secondary branch

    20506 - Coating and films

  • OECD FORD - another secondary branch

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    JK - Corrosion and material surfaces<br>JL - Fatigue and fracture mechanics<br>JS - Reliability and quality management, industrial testing

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project has achieved the set objectives and outputs of the project. The result of the project solution is a functional sample of an axle with a guaranteed service interval for crack propagation tests and a prototype of a railway axle with an extended service interval that meets all the required characteristics, including high demands on the fatigue life of the axle and its guaranteed safety even with a long service interval corresponding to a travel of 1.2 million km.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2019

  • Realization period - end

    Jun 30, 2022

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2021

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP23-MPO-FV-U

  • Data delivery date

    Jun 28, 2023

Finance

  • Total approved costs

    28,315 thou. CZK

  • Public financial support

    17,847 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    9,270 thou. CZK