Development of new design of railway axles with high operational reliability
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
TRIO
Call for proposals
TRIO 4 (SMPO201900001)
Main participants
BONATRANS GROUP a.s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2019FV40034
Alternative language
Project name in Czech
Vývoj nového designu železničních náprav s vysokou provozní spolehlivostí
Annotation in Czech
Hlavním cílem projektu je nově vyvinutá vlaková náprava s garantovaným servisním intervalem 1,2 mil. km. Pro dosažení tak vysoké únavové odolnosti bude využito efektu vhodně distribuovaných reziduálních napětí. Za tímto účelem je zapotřebí nalézt vhodnou technologii výroby a chemické složení použitých materiálů. Bude využito indukčního kalení či válečkování pro dosažení vhodného profilu reziduálních napětí přes průřez nápravy. Současně bude hledáno optimální složení použitých materiálů pro dosažení zamýšleného efektu. V rámci projektu bude vytvořena metodologie pro přesné stanovení zbytkové únavové životnosti nápravy na základě lomové mechaniky, která vezme do úvahy existenci a velmi nehomogenní distribuci reziduálních napětí přes průřez nápravy. K jejich přesnému stanovení budou použity různé experimentální techniky, neutronová difrakce, různé metody dělení materiálu nápravy apod. Vlastnosti nově navržených náprav budou experimentálně ověřeny při testech v měřítku 1:1. Na základě všech získaných experimentálních výsledků a numerických simulací bude vytvořen prototyp nové nápravy s prodlouženým servisním intervalem. Tento produkt je zajímavý pro většinu významných odběratelů dvojkolí (viz přiložené dopisy zájmu) společnosti BONATRANS GROUP, a. s., například GATX, Deutsche Bahn, SNCF či Tatravagónka.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20306 - Audio engineering, reliability analysis
OECD FORD - secondary branch
20506 - Coating and films
OECD FORD - another secondary branch
—
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
JK - Corrosion and material surfaces<br>JL - Fatigue and fracture mechanics<br>JS - Reliability and quality management, industrial testing
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project has achieved the set objectives and outputs of the project. The result of the project solution is a functional sample of an axle with a guaranteed service interval for crack propagation tests and a prototype of a railway axle with an extended service interval that meets all the required characteristics, including high demands on the fatigue life of the axle and its guaranteed safety even with a long service interval corresponding to a travel of 1.2 million km.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2019
Realization period - end
Jun 30, 2022
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2021
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP23-MPO-FV-U
Data delivery date
Jun 28, 2023
Finance
Total approved costs
28,315 thou. CZK
Public financial support
17,847 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
9,270 thou. CZK