Utilization of recycled tires for the production of acoustic insulating elements
Project goals
The use of waste products is an important step towards sustainability and reducing the environmental burden associated with human activity. Tires used by automobiles represent a considerable burden after the end of their use in the transport industry and the possibilities for their further use are still relatively limited. Acoustic walls used in the Czech Republic may consist of different materials or combinations thereof. Most often they are made of reinforced concrete, wood, wood-cement, ceramic materials, recycled plastics, aluminum and galvanized sheet metal or other materials. Our anti-noise walls will include rubber particles from used summer or winter tires, coated with binder material. Tires are usually made of natural or artificial rubbers containing various inorganic and organic substances, along with steel reinforcement and various additives. The main objective of the project is to use recycled tires for the development of acoustic elements, which can be used as acoustic insulation in building structures. Achieving the main goal is conditional on successfully meeting the following targets: 1. Identification of suitable raw materials and their characterization comprising optimizing the particle size and selecting a suitable polymeric binder and encapsulant material to provide functional properties of the acoustically absorbing material. 2. Design of a physical and mathematical model of sound attenuation in an acoustic element containing particles with different shape indexes. 3. Proposal of material composition and technology of acoustic elements production with respect to the type of tires and mutual interaction of individual components. 4. Laboratory verification of functionality of acoustic elements based on determination of physical parameters of sound attenuation. 5. Verifying the health and environmental impacts of the use of waste tires in acoustic components. 6. Verification of final versions of acoustic elements according to test standards
Keywords
tire recyclingacoustic insulationsound attenuationaccelerated aging of rubberpolymer encapsulation
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
TRIO
Call for proposals
TRIO 4 (SMPO201900001)
Main participants
EKAZ Praha a. s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2019FV40054
Alternative language
Project name in Czech
Využití recyklovaných pneumatik pro výrobu akustických izolačních prvků
Annotation in Czech
Využívání odpadních produktů představuje důležitý krok směrem k trvalé udržitelnosti a snížení ekologické zátěže spojené s lidskou činností. Pneumatiky využívané automobily představují po konci jejich využití v dopravním průmyslu podstatnou zátěž a možnosti jejich dalšího využití jsou stále poměrně omezené. Akustické stěny, používané v ČR, se mohou skládat z různých materiálů či jejich kombinací. Nejčastěji bývají složeny ze železobetonu, dřeva, dřevocementu, keramických materiálů, recyklovaných plastů, hliníkového a pozinkovaného plechu či dalších materiálů. Námi vyvíjené protihlukové stěny budou obsahovat pryžové částice z použitých letních či zimních pneumatik, stmelené pojivovým materiálem. Pneumatiky jsou obvykle tvořeny přírodními či umělými kaučuky obsahujícími různé anorganické a organické látky, spolu s ocelovou výztuží a různými aditivy. Hlavní cíl předkládaného projektu spočívá ve využití recyklovaných pneumatik pro vývoj akustických prvků, které mohou být využity jako akustická izolace ve stavebních konstrukcích. Splnění hlavního cíle je podmíněno úspěšným splněním těchto dílčích cílů: 1. Identifikace vhodných surovin a jejich charakterizace zahrnující optimalizaci velikosti částic a výběr vhodného polymerního pojiva a zapouzdřovacího materiálu pro zajištění funkčních vlastností akusticky pohltivého materiálu. 2. Návrh fyzikálního a matematického modelu útlumu zvuku v akustickém prvku obsahujícím částice s různým tvarovým indexem. 3. Návrh materiálového složení a technologie výroby akustických prvků s ohledem na druh pneumatik a vzájemné spolupůsobení jednotlivých složek. 4. Laboratorní ověření funkčnosti akustických prvků na základě určení fyzikálních parametrů útlumu zvuku. 5. Ověření zdravotních a ekologických dopadů využití odpadních pneumatik v akustických prvcích. 6. Ověření finálních variant akustických prvků podle platných zkušebních norem.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project has achieved the set objectives and outputs of the project. The project resulted in a separate acoustic panel and a thermal-acoustic insulation panel.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2019
Realization period - end
Dec 31, 2022
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 7, 2020
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP23-MPO-FV-U
Data delivery date
May 15, 2024
Finance
Total approved costs
23,122 thou. CZK
Public financial support
15,637 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
7,484 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
23 122 CZK thou.
Public support
15 637 CZK thou.
67%
Provider
Ministry of Industry and Trade
OECD FORD
Civil engineering
Solution period
01. 07. 2019 - 31. 12. 2022