All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”
FV40054

Utilization of recycled tires for the production of acoustic insulating elements

Project goals

The use of waste products is an important step towards sustainability and reducing the environmental burden associated with human activity. Tires used by automobiles represent a considerable burden after the end of their use in the transport industry and the possibilities for their further use are still relatively limited. Acoustic walls used in the Czech Republic may consist of different materials or combinations thereof. Most often they are made of reinforced concrete, wood, wood-cement, ceramic materials, recycled plastics, aluminum and galvanized sheet metal or other materials. Our anti-noise walls will include rubber particles from used summer or winter tires, coated with binder material. Tires are usually made of natural or artificial rubbers containing various inorganic and organic substances, along with steel reinforcement and various additives. The main objective of the project is to use recycled tires for the development of acoustic elements, which can be used as acoustic insulation in building structures. Achieving the main goal is conditional on successfully meeting the following targets: 1. Identification of suitable raw materials and their characterization comprising optimizing the particle size and selecting a suitable polymeric binder and encapsulant material to provide functional properties of the acoustically absorbing material. 2. Design of a physical and mathematical model of sound attenuation in an acoustic element containing particles with different shape indexes. 3. Proposal of material composition and technology of acoustic elements production with respect to the type of tires and mutual interaction of individual components. 4. Laboratory verification of functionality of acoustic elements based on determination of physical parameters of sound attenuation. 5. Verifying the health and environmental impacts of the use of waste tires in acoustic components. 6. Verification of final versions of acoustic elements according to test standards

Keywords

tire recyclingacoustic insulationsound attenuationaccelerated aging of rubberpolymer encapsulation

Public support

  • Provider

    Ministry of Industry and Trade

  • Programme

    TRIO

  • Call for proposals

    TRIO 4 (SMPO201900001)

  • Main participants

    EKAZ Praha a. s.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    2019FV40054

Alternative language

  • Project name in Czech

    Využití recyklovaných pneumatik pro výrobu akustických izolačních prvků

  • Annotation in Czech

    Využívání odpadních produktů představuje důležitý krok směrem k trvalé udržitelnosti a snížení ekologické zátěže spojené s lidskou činností. Pneumatiky využívané automobily představují po konci jejich využití v dopravním průmyslu podstatnou zátěž a možnosti jejich dalšího využití jsou stále poměrně omezené. Akustické stěny, používané v ČR, se mohou skládat z různých materiálů či jejich kombinací. Nejčastěji bývají složeny ze železobetonu, dřeva, dřevocementu, keramických materiálů, recyklovaných plastů, hliníkového a pozinkovaného plechu či dalších materiálů. Námi vyvíjené protihlukové stěny budou obsahovat pryžové částice z použitých letních či zimních pneumatik, stmelené pojivovým materiálem. Pneumatiky jsou obvykle tvořeny přírodními či umělými kaučuky obsahujícími různé anorganické a organické látky, spolu s ocelovou výztuží a různými aditivy. Hlavní cíl předkládaného projektu spočívá ve využití recyklovaných pneumatik pro vývoj akustických prvků, které mohou být využity jako akustická izolace ve stavebních konstrukcích. Splnění hlavního cíle je podmíněno úspěšným splněním těchto dílčích cílů: 1. Identifikace vhodných surovin a jejich charakterizace zahrnující optimalizaci velikosti částic a výběr vhodného polymerního pojiva a zapouzdřovacího materiálu pro zajištění funkčních vlastností akusticky pohltivého materiálu. 2. Návrh fyzikálního a matematického modelu útlumu zvuku v akustickém prvku obsahujícím částice s různým tvarovým indexem. 3. Návrh materiálového složení a technologie výroby akustických prvků s ohledem na druh pneumatik a vzájemné spolupůsobení jednotlivých složek. 4. Laboratorní ověření funkčnosti akustických prvků na základě určení fyzikálních parametrů útlumu zvuku. 5. Ověření zdravotních a ekologických dopadů využití odpadních pneumatik v akustických prvcích. 6. Ověření finálních variant akustických prvků podle platných zkušebních norem.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20101 - Civil engineering

  • OECD FORD - secondary branch

    20501 - Materials engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

  • JG - Metallurgy, metal materials
    JN - Civil engineering
    JP - Industrial processes and processing

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project has achieved the set objectives and outputs of the project. The project resulted in a separate acoustic panel and a thermal-acoustic insulation panel.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jul 1, 2019

  • Realization period - end

    Dec 31, 2022

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 7, 2020

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP23-MPO-FV-U

  • Data delivery date

    May 15, 2024

Finance

  • Total approved costs

    23,122 thou. CZK

  • Public financial support

    15,637 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    7,484 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

23 122 CZK thou.

Public support

15 637 CZK thou.

67%


Provider

Ministry of Industry and Trade

OECD FORD

Civil engineering

Solution period

01. 07. 2019 - 31. 12. 2022