Research and development of manufacturing processes of composite parts of primary construction of small aircraft using new materials and non-autoclave technologies
Project goals
The aim of the project is to increase the efficiency of production technologies enabling a significant increase in the applicant's production, which currently produces approximately 50 VL3 Evolution aircraft each year. The result of the project will be a prototype of a sub-aircraft and will be tested for a new non-autoclave technology for the production of composite aircraft parts. The introduction of new production technologies will result in a significant reduction in labor intensity and thus an increase in aircraft production by at least 50%. The design of a new production technology for the production of concrete strength composite parts of the aircraft is based on the use already made by the manufacturer of pre-fabricated base materials for the production of a composite aircraft part.
Keywords
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
TREND 1 (STA02019FW010)
Main participants
JMB Aircraft s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
FW01010258 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Výzkum a vývoj výrobních procesů kompozitních částí primární konstrukce malého letounu s využitím nových materiálů a neautoklávových technologií
Annotation in Czech
Cílem projektu je skokové zefektivnění výrobních technologií umožňující významné zvýšení produkce uchazeče, který v současnosti vyrábí ročně cca 50 ks špičkových sportovních letadel typu VL-3 Evolution světové úrovně s vysokou přidanou hodnotou. Výsledkem projektu budou prototyp dílčí částí letadla a na něm bude ověřena nová neautoklávová technologie výroby kompozitních částí letadla. Zavedením nových výrobních technologií bude dosaženo významného snížení pracnosti výroby a tím zvýšení produkce letadel minimálně o cca 50%. Návrh nové výrobní technologie pro výrobu konkrétních pevnostních kompozitních částí letadla je založen na využití již od výrobce předpřipravených základních materiálů (chemicky nebo tvarově přesně definovaných tkanin) pro výrobu kompozitního dílu letadla.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20304 - Aerospace engineering
OECD FORD - secondary branch
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
OECD FORD - another secondary branch
20501 - Materials engineering
JG - Metallurgy, metal materials
JI - Composite materials
JP - Industrial processes and processing
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
JV - Cosmic technologies
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project was handled at a solid level, all planned work and activities were implemented and all planned outputs were achieved. The degree of solution innovation is at an average level. The outputs are applied in practice, when they will be introduced into the recipient's production process and will contribute to the efficiency of production and increase its competitiveness, which creates room for ensuring the return of the funds spent. It can be concluded that the project succeeded according to the assignment.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2020
Realization period - end
Dec 31, 2022
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2022
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP23-TA0-FW-U
Data delivery date
Jun 30, 2023
Finance
Total approved costs
20,877 thou. CZK
Public financial support
9,001 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
11,877 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
20 877 CZK thou.
Public support
9 001 CZK thou.
43%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Aerospace engineering
Solution period
01. 01. 2020 - 31. 12. 2022