Go-kart engine 125ccm with direct injection
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
TREND 3 (STA02020FW030)
Main participants
Vladimír Vácha
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
FW03010111 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Motokárový motor 125ccm s přímým vstřikováním
Annotation in Czech
Cílem projektu je nový dvoutaktní motor s přímým vstřikováním o obsahu 125ccm, s výrazným snížením emisí, který bude primárně určen pro využití v motokárách typu KZ 125 v rámci závodů seriálu CIK – FIA – Mistrovství Světa, Mistrovství Evropy a dalších. Žadatel se následně stane sériovým výrobcem těchto motorů a jeho náhradních dílů. Po ověření kvality, výkonu, spolehlivosti, uživatelské přívětivosti a všech dalších vlastností v rámci prestižních světových závodních seriálů je předpoklad, že začne být tento „pohonný agregát“ poptáván i výrobci jiných strojů a zařízení, než jen výrobci závodních motokár. Např.: sekačky, malotraktory, motorky, lodě, energetické agregáty, aj.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - secondary branch
20302 - Applied mechanics
OECD FORD - another secondary branch
20104 - Transport engineering
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
GB - Agricultural machines and construction<br>JO - Land transport systems and equipment<br>JQ - Machinery and tools<br>JR - Other machinery industry<br>JT - Propulsion, engines and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
All objectives and results declared in the project proposal were achieved. According to the supporting documents, the results have potential transnational application, albeit in a very limited sphere of racing karts. The emission reduction declared in the proposal and the potential for using the engine in other applications that may have a social benefit beyond the narrow circle of motorsport enthusiasts are rather more modest. The opposing committee agreed that the project succeeded according to the terms of reference.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2021
Realization period - end
Dec 31, 2024
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-FW-U
Data delivery date
Jun 23, 2025
Finance
Total approved costs
20,018 thou. CZK
Public financial support
14,015 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
5,999 thou. CZK