The study of fatigue lailure of elestohydrodynamically lubricated constants due to debris denting
Project goals
The proposed project is aimed at the experimental and numerical study of surface initiated rolling contact fatigue (RCF) due to the passage of dents in elastohydrodynamically (EHL) lubricated contacts. The main goal is to provide damage tolerant bearingsteel that can help rolling bearings to survive in debris contaminated lubrication or endure debris damage without suffering serious life reduction. The thin film colorimetric interferometry (TFCI) measurement technique and finite element modelling (FEM)will be used for the study of influence of dent geometry (e.g. size and location), operating conditions (e.g. rolling speed, slide-to-roll ratio and load) and steel composition (e.g. retained austenite) on: - elastohydrodynamic film thickness, - contactpressure, - subsurface stresses, - fatigue life reduction. Obtained results will enable to find a quantitative relationship between all above-mentioned factors with the view to propose empirical life reduction model.
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 2 (SGA02003GA-ST)
Main participants
Vysoké učení technické v Brně / Fakulta strojního inženýrství
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Studium únavového poškození elastohydrodynamicky mazaných třecích povrchů narušených vtiskem cizí částice
Annotation in Czech
Navrhovaný projekt je zaměřen na experimentální a numerické studium únavového poškozování elastohydrodynamicky (EHD) mazaných třecích povrchů narušených vtiskem cizí částice. Jeho hlavním cílem je poskytnout dostatek informací pro vývoj nového druhuložiskové oceli vyznačující se vysokou odolností vůči iniciaci únavového poškození, jejíž užití umožní zvýšit trvanlivost valivých ložisek pracujících v prostředí, kde je mazivo kontaminováno pevnými částicemi. Vliv geometrie vtisku (např. jeho velikostia polohy v kontaktní oblasti), provozních podmínek (např. rychlosti a zatížení třecích povrchů a jejich proluzu) a složení oceli (např. obsah zbytkového austenitu) na: - tloušťku elastohydrodynamického mazacího filmu, - kontaktní tlak, - napětí vpodpovrchovévrstvě, - únavový život, bude studován jak experimentálně pomocí kolorimetrické interferometrie, tak i numericky prostřednictvím metody konečných prvků. Získané výsledky umožní nalézt kvantitativní závislost mezi výše uvedenými parametry s
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Project was aimed at the experimental and numerical study of surface initiated rolling contact fatigue due to the passage of dents in elastohydrodynamically lubricated contacts. The main goal was to provide data that can be used to obtain damage tolerant
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2003
Realization period - end
Jan 1, 2005
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP06-GA0-GA-U/07:6
Data delivery date
Jan 15, 2009
Finance
Total approved costs
1,840 thou. CZK
Public financial support
940 thou. CZK
Other public sources
400 thou. CZK
Non public and foreign sources
500 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 840 CZK thou.
Public support
940 CZK thou.
51%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
JR - Other machinery industry
Solution period
01. 01. 2003 - 01. 01. 2005