All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Verification safeness against derailment of railways vehicle

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 6 (SGA02004GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Ověřování bezpečnosti proti vykolejení železničních vozidel

  • Annotation in Czech

    Při ověřování bezpečnosti proti vykolejení železničních vozidel je nutné zjistit během jízdy velikosti příčných Y a svislých Q sil působících mezi koly vozidla a kolejnicemi. Poměr příčné a svislé síly na každém kole pak určuje stupeň bezpečnosti proti vykolejení daných kol a v celkovém přehledu pak bezpečnost proti vykolejení vozidla. Existuje několik způsobů zjišťování zmíněných sil, např.: z deformací kolejnic, z deformací náprav dvojkolí vozidel, z deformací kotoučů kol dvojkolí vozidel. Způsob vycházející z deformací kotoučů kol je z hlediska mechanického principu interakce kolo-kolejnice nejpříznivější a tedy nejperspektivnější, ale je doprovázen jedním velkým problémem a sice velmi nízkou deformační citlivostí kotoučů klasických kol železničníchvozidel na působení svislé síly. To ve svém důsledku limituje přesnost měření svislých sil a tím i přesnost stanovení bezpečnosti proti vykolejení. Podstatou projektu bude nalézt řešení tohoto problému, tj. s využitím pevnostních analýz

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation

  • CEP - secondary branch

    JC - Computer hardware and software

  • CEP - another secondary branch

    JL - Fatigue and fracture mechanics

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    20201 - Electrical and electronic engineering<br>20206 - Computer hardware and architecture<br>20306 - Audio engineering, reliability analysis

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Project researchers determined and realized following requirements: Developed principle of new measure system of  vertical Q forces between wheel and rail by the help of wheel-set (MD). The new measure system  is applicable for all new disk shapes of ful

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2004

  • Realization period - end

    Jan 1, 2006

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP07-GA0-GA-U/03:2

  • Data delivery date

    Oct 16, 2007

Finance

  • Total approved costs

    1,722 thou. CZK

  • Public financial support

    1,722 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK