All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Optimalization of the solving exchangers construction of the Stirling engine

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 6 (SGA02004GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Optimalizace řešení konstrukce výměníků Stirlingova motoru

  • Annotation in Czech

    Účinnost Stirlingova motoru - pístového motoru s vnějším spalováním je ovlivňována poměrem teplot v expanzním a kompresním prostoru, kompresním poměrem a tím i velikostí škodlivého prostoru a vhodným uspořádáním soustavy teplosměnných ploch (ohřívač, regenerátor a chladič), které zajišťují ohřev a ochlazování pracovního média. Požadavky, kladené na tyto plochy jsou do určité míry protismyslné. Jejich provedení by mělo zajistit co nejmenší škodlivý prostor při co nejlepší a nejrychlejší výměně tepla aconejmenší tlakovou ztrátu. Problém tlakové ztráty a rychlosti výměny tepla je největší u regenerátoru, jehož provedení musí zajistit co nejvyšší stupeň regenerace tepla, proto by měla jeho hmota a plocha být co největší. Zároveň je ale nutné, aby zaujímalco nejmenší objem, aby nezvětšoval škodlivý prostor a nezmenšoval kompresní poměr. Přitom doba, kterou má regenerátor k dispozici pro akumulaci tepla i při relativně nízkých otáčkách motoru se pohybuje v řádu 10-2 sekundy. Možné řešení tohoto

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    JT - Propulsion, engines and fuels

  • CEP - secondary branch

    JQ - Machinery and tools

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    20301 - Mechanical engineering<br>20302 - Applied mechanics<br>20704 - Energy and fuels<br>20705 - Remote sensing<br>20706 - Marine engineering, sea vessels<br>20707 - Ocean engineering

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The results of measurements and tests of the one-cylinder test engine were summarized and analyzed in the dissertation work and published among others on the International Conference in Rome. The test model of a plan engine of new conception was designed

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2004

  • Realization period - end

    Jan 1, 2006

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP07-GA0-GA-U/03:2

  • Data delivery date

    Oct 16, 2007

Finance

  • Total approved costs

    2,418 thou. CZK

  • Public financial support

    2,418 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK