Influence of cylinder charge composition and combustion process quality on organic matter emission from SI engine
Project goals
In piston combustion engines, a certain portion of primary fuel is released into the atmosphere after the combustion process. These unburned hydrocarbons are a significant part of regulated emissions. Hydrocarbons or organic emissions in general, originate either from primary fuel and lube oil or are a result of primary fuel and lube oil conversion during engine operation. The research on spark-ignition engines show that the amount of organic emissions depends on the course and stability of the combustion process.Composition of the charge cylinder and quality of the ignition discharge has a significant effect on the combustion process and the production of pollutants. The aim of the proposed project is to gain a more detailed understanding of the combustion process under different conditions, especially with respect to exhaust gas recycling. The effect of the combustion process on the quantity and composition of organic substances in exhaust emissions will also be studied. The combustion
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 6 (SGA02004GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Vliv složení náplně válce a průběhu spalovacího procesu na emise organických látek z výfuku zážehových motorů
Annotation in Czech
Při spalování uhlovodíkových paliv v pístových spalovacích motorech (PSM) se vždy určitá část z původního paliva dostává do ovzduší. Nespálené uhlovodíky patří mezi přísně sledované výfukové škodliviny. Emise těchto organických látek jsou tvořeny jednaksložkami původního paliva a mazacího oleje, jednak vznikají novotvorbou z původního paliva a mazacího oleje. Výsledky z vývoje zážehových motorů potvrzují, že množství organických látek, pocházejících z paliva, je závislé na průběhu a stabilitě spalovacího procesu a že na produkci těchto škodlivin má významný vliv složení náplně válce a kvalita zážehu směsi. Cílem navrhovaného projektu je získat nové poznatky o souvislostech mezi emisemi a složením organických látek ve výfukových plynech na výstupu z motoru a průběhem spalovacího procesu, ovlivněným působením zbytkových plynů na kvalitu směsi a provedením zapalovacího systému. Práce budou vedeny experimentální cestou: analýza výfukových emisí (v množství a složení) organických sloučenin
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Within the process of solving the project, an experimental work place with a small spark ignition engine Š 1.4 MPI was constructed in the department of the researcher. The engine is equipped with a system to ensure the basic operation parametersof the mo
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2004
Realization period - end
Jan 1, 2006
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP07-GA0-GA-U/03:2
Data delivery date
Oct 16, 2007
Finance
Total approved costs
2,317 thou. CZK
Public financial support
2,317 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
2 317 CZK thou.
Public support
2 317 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
JT - Propulsion, engines and fuels
Solution period
01. 01. 2004 - 01. 01. 2006