All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Optimalization and cooperation of rail vehicle brake systems

Project goals

Along with the raise of speed of railway traffic (up to 300 lan/h) the claims on the reliability of braking systems go up quickly. The increase of adhesion braking systems performance brings to pass numbers of phenomena, which are necessary to solve. Most important from the ones are these: - problems of the mutual co-operation of braking systems on the vehicle - increased mechanical stress of brake modules - limit adhesion conditions between wheel and rail - high heat loading of function brake modules and consequently creation of heat cracks - deterioration of dynamic behaviour of the vehicle system. The problem will be solved with help of the computers simulation of braking, including mathematical model, which researchs the observation and the optimumsolution of phenomenons mentioned above. Furthermore the model of the optimum co-operation of brake systems on the vehicle will be project. Also the project includes the construction of testing equipment for discovering of real braking ahara

Keywords

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

  • Main participants

    Univerzita Pardubice / Dopravní fakulta Jana Pernera

  • Contest type

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Optimalizace a součinnost brzdových systémů kolejových vozidel

  • Annotation in Czech

    Zvyšování jízdních rychlostí kolejové dopravy (až 300 km/h) je provázené prudce se zvyšujícími nároky na spolehlivost brzdění. Pouhé zvyšování výkonnosti adhezních brzdových soustav vede k řadě komplikací z nichž nejdůležitější jsou: - problematika vzájemné součinnosti více brzdových systémů na jednom vozidle, - zvýšené mechanické namáhání brzdové soustavy, - mezní adhezní poměry v kontaktu kola s kolejnicí, - vysoké tepelné zařízení částí třecích brzd s následkem vzniku tepelných trhlin, - zhoršendynamické chování soustavy vozidel. V projektu bude navržena metoda simulace brzdícího procesu založená na řešení podrobného matematického modelu s cílem sledování a optimalizace uvedených jevů. Bude dále navržen model optimální spolupráce více brzdovýchsoustav na vozidle. Součástí projektu je stavba experimentálního zařízení pro zjišťování skutečných charakteristik brzdění.

Scientific branches

  • R&D category

  • CEP classification - main branch

    JO - Land transport systems and equipment

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 20104 - Transport engineering

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Řešení projektu probíhalo ve třech hlavních směrech: teoretický výzkum adheze kola a kolejnice při brzdění a vlivu tepelných efektů vyúsťující ve vytvoření simulačních programů pro praktická řešení vývoje nových vozidel a rekonstrukce železničních nehod,

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 1998

  • Realization period - end

    Jan 1, 2000

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP/2001/GA0/GA01GA/U/N/9:4

  • Data delivery date

Finance

  • Total approved costs

    2,134 thou. CZK

  • Public financial support

    2,134 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

2 134 CZK thou.

Public support

2 134 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

JO - Land transport systems and equipment

Solution period

01. 01. 1998 - 01. 01. 2000