All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Experimental verification of the tunnel lining performance

Project goals

Title: Experimental verificadon of the tunnel lining performance A number of tunnels under construction and in the planning stage are increasing. Their significance is essential and any unnecessary closures or limitation of traffic should be excluded. The tunnel design must be safe and satisfy stringent requirements on serviceability and durability. The tunnel design ís based on many parameters, which are unreliable and exhibit large statistical scatter. The design of tunnel linings is based on the dataobtained during the driving of the exploratory drift oř even during the driving of the tunnel ítself. The objective of the project is to acquire systematically the data for tunnel lining design from ineasuremenfs executed during the tunnel construction.The two kinds of measurements are proposed. The first one covers measurement during driving the tunnel. Measurements of stresses using speciál hydraulic celíš will be continuously taken and Electronically recorded. Convergence measurements

Keywords

tunnelmeasurementstrainstress

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 8 (SGA02005GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    103/05/2231

Alternative language

  • Project name in Czech

    Experimentální ověření působení tunelových ostění

  • Annotation in Czech

    Počet tunelů, které se staví a budou stavět stále narůstá. Jejich význam pro dopravu na silnici i železnici je zásadní a není možné připouštět zbytečné výluky nebo jiná omezení provozu. Návrh tunelových ostění proto musí být bezpečný a zároveň splňovat nejvyšší požadavky na užitné vlastnosti po celou dobu životnosti a na trvanlivost. Návrh tunelových obezdívek závisí na řadě parametrů, které jsou závislé na kvalitě horniny nebo zeminy, a proto vykazují značnou nespolehlivost a velký statistický rozptyl.Tunelová ostění se definitivně navrhují až na parametry zjištěné při ražbě průzkumné štoly nebo dokonce celého tunelu. Předmětem projektu je systematické získávání podkladů pro návrh tunelových ostění z měření prováděných při výstavbě. Navrhovaná měřeníjsou dvou typů. První z nich zahrnuje měření při ražbách. Měření napětí v primárním ostění pomocí hydraulických buněk budou kontinuálně snímána a elektronicky zaznamenávána. Měření konvergencí pomocí nové metodiky využívající lehký

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    JM - Structural engineering

  • CEP - secondary branch

    JN - Civil engineering

  • CEP - another secondary branch

    JO - Land transport systems and equipment

  • 20101 - Civil engineering
    20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
    20104 - Transport engineering

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Geotechnical monitoring is an extremely important part of construction of undergorund structures, especially when the NATM is used. Beside the necessary set of measured data, additional measurments are important if the tunnel is located in complex geolog

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2005

  • Realization period - end

    Dec 31, 2007

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    May 2, 2007

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP08-GA0-GA-U/04:3

  • Data delivery date

    Dec 16, 2008

Finance

  • Total approved costs

    3,840 thou. CZK

  • Public financial support

    3,840 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Recognised costs

3 840 CZK thou.

Public support

3 840 CZK thou.

0%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

JM - Structural engineering

Solution period

01. 01. 2005 - 31. 12. 2007