Meshfree technique with Large Eddy Simulation for fluid dynamics and computational aeroacoustics
Project goals
Flow generated noise is a serious problem in many engineering applications as it can cause human discomfort. Besides the noise from aircraft engines, the serious problems are in automotive industry, e.g. the noise produced by ventilation outlets in cabins in addition to the noise generated by exterior flows. Accurate prediction of noise mechanisms is essential in order to be able to control or modify noise origin. The main focus of the project will be on hybrid approach to computational aeroacoustics using LES with SGS models for source region and linearized Euler Equation solution based on selected meshfree techniques for low Mach number in a free-jet configuration with an obstacle and confined flow, to inflow boundaries with forcing technique - with or without an explicit geometry of the nozzle, source region calculation using LES with SGS, and near field by means of LEE, development of computational codes for combination of grid-based methods and meshfree techniques and comparison with experiments in literature and commercial CFD codes with acoustic analogies.
Keywords
Computational Fluid DynamicsMeshfree methodlarge Eddy SimulationComputational aeroacoustics
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Main participants
Vysoké učení technické v Brně / Fakulta strojního inženýrství
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
13-27505S
Alternative language
Project name in Czech
Bezsíťová metoda s Large Eddy Simulation pro dynamiku tekutin a výpočtová aeroakustika
Annotation in Czech
Hluk generovaný při turbulentním proudění je velice závažný problém v mnoha inženýrských aplikacích, protože může způsobit lidskou nepohodu. Kromě hluku z leteckých motorů jsou vážné problémy např. v automobilovém průmyslu, jako hluk z větracích vyústek uvnitř kabiny, kromě hluku generovaného obtékáním vnějších struktur.Pro řízení a úpravu zdroje hluku, je podstatná přesná předpověď mechanismu hluku. Hlavní pozornost projektu bude věnována hybridnímu přístupu k výpočtové aeroakustice s použitím LES s vhodným SGS modelem pro oblast zdroje hluku a řešení linearizovaných Eulerových rovnic pomocí bezsíťových metod pro proudění s nízkým Ma číslem v konfiguraci volného proudu s překážkou a ohraničený tok, vstupním podmínkám s technikou pro turbulence forcing s variantou ano/ne explicitní geometrie trysky, výpočtu zdrojové oblasti hluku s použitím LES a SGS a blízkého pole pomocí LEE, vývoji výpočetního kódu pro kombinaci síťové a bezsíťové metody a porovnání výsledků s experimenty publikovanými v literatuře a s výsledky získanými pomocí komerčního programu pro akustické analogie.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
One of the project objectives, ie expansion of knowledge in the area of CAA by hybrid approach combining the LES method with the corresponding SGS model, has been replaced by a more complex SNGR method, which significantly reduces computation time and memory. The results achieved are mainly numerical methods. The original project objectives have been fulfilled.
Solution timeline
Realization period - beginning
Feb 1, 2013
Realization period - end
Apr 23, 2018
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 12, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP19-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Jun 12, 2019
Finance
Total approved costs
4,464 thou. CZK
Public financial support
4,464 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
4 464 CZK thou.
Public support
4 464 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
BK - Liquid mechanics
Solution period
01. 02. 2013 - 23. 04. 2018