All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Integration of the children of non-nationals into the Czech elementary schools

Project goals

The proposed project will focus on the study of integration of the children of non-nationals into Czech society at the level of elementary school. It will seek to answer three main research questions: 1. What the language skills in Czech language of children of foreigners in Czech primary schools according to the Common European Framework of Reference for Languages? 2. How the children of foreigners make progress in the acquisition of the Czech language in both receptive and productive language skills, and which factors influence this process? 3. Do the children’s language skills affect their social interactions within the class? Which factors other than language skills affect this phenomenon? To accomplish its goals project team will develop diagnostic tests of the linguistic competence in Czech of the children of foreigners, will apply these diagnostic tests in testing of sample of pupils at Czech elementary schools and analyse results. This will be supplemented by realization of sociometric tests in selected classes and interviews with pupils.

Keywords

Children of non-nationalslanguage integrationsocial integrationelementary school

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 17 (SGA0201300005)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    13-32373S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Integrace dětí cizinců do systému českých základních škol

  • Annotation in Czech

    Navrhovaný projekt je zaměřen na studium problematiky integrace dětí cizinců českých základních škol do české společnosti. Projekt se snaží odpovědět na tři klíčové otázky: 1. Jaké jsou obecně jazykové dovednosti dětí cizinců v českých základních školách podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky? 2. Jak děti cizinci postupují při osvojování českého jazyka v receptivních a produktivních řečových dovednostech a které faktory tento proces ovlivňují. 3. Zda jazykové dovednosti dětí ovlivňují jejich sociální interakci v třídním kolektivu. Které jiné faktory než řečové dovednosti tento jev ovlivňují. Abychom byli schopni naplnit výše stanovené cíle projektu, projektový tým vytvoří diagnostické testy pro zjišťování úrovně osvojení českého jazyka dětmi s odlišným mateřským jazykem. Tyto diagnostické testy budou aplikované na skupině dětí cizinců českých základních škol. Zjištěné výsledky budou analyzovány. Studie bude doplněna realizací sociometrických testů a rozhovory s dětmi.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The research project helped to establish the concept of integration of the children of non-nationals into the Czech elementary schools and contributed to the research findings in this area. The aims of the project were reached, all changes to the project were explained. The project was solved according to the proposal plan.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Feb 1, 2013

  • Realization period - end

    Jan 5, 2018

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 26, 2015

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP19-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Jun 12, 2019

Finance

  • Total approved costs

    4,117 thou. CZK

  • Public financial support

    4,117 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

4 117 CZK thou.

Public support

4 117 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AM - Pedagogy and education

Solution period

01. 02. 2013 - 05. 01. 2018