Integration of the children of non-nationals into the Czech elementary schools
Project goals
The proposed project will focus on the study of integration of the children of non-nationals into Czech society at the level of elementary school. It will seek to answer three main research questions: 1. What the language skills in Czech language of children of foreigners in Czech primary schools according to the Common European Framework of Reference for Languages? 2. How the children of foreigners make progress in the acquisition of the Czech language in both receptive and productive language skills, and which factors influence this process? 3. Do the children’s language skills affect their social interactions within the class? Which factors other than language skills affect this phenomenon? To accomplish its goals project team will develop diagnostic tests of the linguistic competence in Czech of the children of foreigners, will apply these diagnostic tests in testing of sample of pupils at Czech elementary schools and analyse results. This will be supplemented by realization of sociometric tests in selected classes and interviews with pupils.
Keywords
Children of non-nationalslanguage integrationsocial integrationelementary school
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
13-32373S
Alternative language
Project name in Czech
Integrace dětí cizinců do systému českých základních škol
Annotation in Czech
Navrhovaný projekt je zaměřen na studium problematiky integrace dětí cizinců českých základních škol do české společnosti. Projekt se snaží odpovědět na tři klíčové otázky: 1. Jaké jsou obecně jazykové dovednosti dětí cizinců v českých základních školách podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky? 2. Jak děti cizinci postupují při osvojování českého jazyka v receptivních a produktivních řečových dovednostech a které faktory tento proces ovlivňují. 3. Zda jazykové dovednosti dětí ovlivňují jejich sociální interakci v třídním kolektivu. Které jiné faktory než řečové dovednosti tento jev ovlivňují. Abychom byli schopni naplnit výše stanovené cíle projektu, projektový tým vytvoří diagnostické testy pro zjišťování úrovně osvojení českého jazyka dětmi s odlišným mateřským jazykem. Tyto diagnostické testy budou aplikované na skupině dětí cizinců českých základních škol. Zjištěné výsledky budou analyzovány. Studie bude doplněna realizací sociometrických testů a rozhovory s dětmi.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The research project helped to establish the concept of integration of the children of non-nationals into the Czech elementary schools and contributed to the research findings in this area. The aims of the project were reached, all changes to the project were explained. The project was solved according to the proposal plan.
Solution timeline
Realization period - beginning
Feb 1, 2013
Realization period - end
Jan 5, 2018
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 26, 2015
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP19-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Jun 12, 2019
Finance
Total approved costs
4,117 thou. CZK
Public financial support
4,117 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
4 117 CZK thou.
Public support
4 117 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 02. 2013 - 05. 01. 2018