All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The role of social media in transformation of political communication and citizen participation in the Czech Republic

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 18 (SGA0201400001)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Fakulta sociálních věd

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    14-05575S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Role sociálních médií v transformaci politické komunikace a občanské participace v České republice

  • Annotation in Czech

    Projekt bude zaměřen na studium role sociálních médií jako nástrojů politické komunikace a občanské participace v České republice. Projekt bude analyzovat a srovnávat rozsah osvojování a strategie využívání sociálních médií politickými aktéry (politickými stranami, jednotlivými kandidáty a politickými komunikátory) v rámci volební kampaně do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a do Evropského parlamentu v roce 2014, a následně bude zkoumat intenzitu a formy jejich komunikace s voliči prostřednictvím sociálních sítí v povolebním období. Současně bude projekt analyzovat do jaké míry a jakým způsobem jsou sociální média, a zejména sociální sítě, využívány veřejností pro zapojení do politiky a participaci na demokratickém politickém procesu. V této souvislosti se projekt bude snažit zmapovat jak klíčové formální a diskurzivní charakteristiky příspěvků k politickým tématům na sociálních sítích, tak základní charakteristiky aktivních uživatelů sociálních médií v České republice, včetně vztahu mezi „online“ a „offline“ formami politické participace.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AJ - Literature, mass media, audio-visual activities

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50801 - Journalism<br>50802 - Media and socio-cultural communication<br>60204 - General literature studies<br>60205 - Literary theory<br>60206 - Specific literatures

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    The goal of project (social media as instruments of political communication and citizen participation) have been successfully accomplished. Results were presented widely at international academic meetings. Publications (including TOP10 Jimp) are highly above standard for media studies. The project can serve as a model for other fields. Its results are applicable in the teaching of social sciences.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2014

  • Realization period - end

    Dec 5, 2018

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 5, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP19-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Jun 12, 2019

Finance

  • Total approved costs

    2,845 thou. CZK

  • Public financial support

    2,845 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK