The role of social media in transformation of political communication and citizen participation in the Czech Republic
Project goals
This project will be focused on the study of the role of social media as instruments of political communication and citizen participation in the Czech Republic. The project will analyze and compare the extent of adoption and strategies of use of social media by political actors (parties, individual candidates and political communicators) in the campaign for the 2014 Czech legislative elections and the 2014 European Parliament elections. Following that, it will examine the intensity and forms of their communication with the voters using social networking sites in the post-election period. At the same time, the project will focus at examining whether and how the social networking sites are used by the citizens in order to engage with politics and to participate on the democratic political process. In this respect, it will also study the key attributes of the politics-related content on social networks and map the basic characteristics of the politically active Czech social media users, including the relationship between “online” and “offline” forms of political participation.
Keywords
social mediapolitical communicationcitizen participationelectoral campaignpolitical marketing
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 18 (SGA0201400001)
Main participants
Univerzita Karlova / Fakulta sociálních věd
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
14-05575S
Alternative language
Project name in Czech
Role sociálních médií v transformaci politické komunikace a občanské participace v České republice
Annotation in Czech
Projekt bude zaměřen na studium role sociálních médií jako nástrojů politické komunikace a občanské participace v České republice. Projekt bude analyzovat a srovnávat rozsah osvojování a strategie využívání sociálních médií politickými aktéry (politickými stranami, jednotlivými kandidáty a politickými komunikátory) v rámci volební kampaně do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a do Evropského parlamentu v roce 2014, a následně bude zkoumat intenzitu a formy jejich komunikace s voliči prostřednictvím sociálních sítí v povolebním období. Současně bude projekt analyzovat do jaké míry a jakým způsobem jsou sociální média, a zejména sociální sítě, využívány veřejností pro zapojení do politiky a participaci na demokratickém politickém procesu. V této souvislosti se projekt bude snažit zmapovat jak klíčové formální a diskurzivní charakteristiky příspěvků k politickým tématům na sociálních sítích, tak základní charakteristiky aktivních uživatelů sociálních médií v České republice, včetně vztahu mezi „online“ a „offline“ formami politické participace.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50801 - Journalism
50802 - Media and socio-cultural communication
60204 - General literature studies
60205 - Literary theory
60206 - Specific literatures
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The goal of project (social media as instruments of political communication and citizen participation) have been successfully accomplished. Results were presented widely at international academic meetings. Publications (including TOP10 Jimp) are highly above standard for media studies. The project can serve as a model for other fields. Its results are applicable in the teaching of social sciences.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2014
Realization period - end
Dec 5, 2018
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 5, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP19-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Jun 12, 2019
Finance
Total approved costs
2,845 thou. CZK
Public financial support
2,845 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
2 845 CZK thou.
Public support
2 845 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
Solution period
01. 01. 2014 - 05. 12. 2018