All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The role of social media in transformation of political communication and citizen participation in the Czech Republic

Project goals

This project will be focused on the study of the role of social media as instruments of political communication and citizen participation in the Czech Republic. The project will analyze and compare the extent of adoption and strategies of use of social media by political actors (parties, individual candidates and political communicators) in the campaign for the 2014 Czech legislative elections and the 2014 European Parliament elections. Following that, it will examine the intensity and forms of their communication with the voters using social networking sites in the post-election period. At the same time, the project will focus at examining whether and how the social networking sites are used by the citizens in order to engage with politics and to participate on the democratic political process. In this respect, it will also study the key attributes of the politics-related content on social networks and map the basic characteristics of the politically active Czech social media users, including the relationship between “online” and “offline” forms of political participation.

Keywords

social mediapolitical communicationcitizen participationelectoral campaignpolitical marketing

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 18 (SGA0201400001)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Fakulta sociálních věd

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    14-05575S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Role sociálních médií v transformaci politické komunikace a občanské participace v České republice

  • Annotation in Czech

    Projekt bude zaměřen na studium role sociálních médií jako nástrojů politické komunikace a občanské participace v České republice. Projekt bude analyzovat a srovnávat rozsah osvojování a strategie využívání sociálních médií politickými aktéry (politickými stranami, jednotlivými kandidáty a politickými komunikátory) v rámci volební kampaně do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a do Evropského parlamentu v roce 2014, a následně bude zkoumat intenzitu a formy jejich komunikace s voliči prostřednictvím sociálních sítí v povolebním období. Současně bude projekt analyzovat do jaké míry a jakým způsobem jsou sociální média, a zejména sociální sítě, využívány veřejností pro zapojení do politiky a participaci na demokratickém politickém procesu. V této souvislosti se projekt bude snažit zmapovat jak klíčové formální a diskurzivní charakteristiky příspěvků k politickým tématům na sociálních sítích, tak základní charakteristiky aktivních uživatelů sociálních médií v České republice, včetně vztahu mezi „online“ a „offline“ formami politické participace.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AJ - Literature, mass media, audio-visual activities

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 50801 - Journalism
    50802 - Media and socio-cultural communication
    60204 - General literature studies
    60205 - Literary theory
    60206 - Specific literatures

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    The goal of project (social media as instruments of political communication and citizen participation) have been successfully accomplished. Results were presented widely at international academic meetings. Publications (including TOP10 Jimp) are highly above standard for media studies. The project can serve as a model for other fields. Its results are applicable in the teaching of social sciences.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2014

  • Realization period - end

    Dec 5, 2018

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 5, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP19-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Jun 12, 2019

Finance

  • Total approved costs

    2,845 thou. CZK

  • Public financial support

    2,845 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

2 845 CZK thou.

Public support

2 845 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AJ - Literature, mass media, audio-visual activities

Solution period

01. 01. 2014 - 05. 12. 2018