Everyday life of basic schools in the normalization period as seen by teachers. Applying oral history to research in history of contemporary education
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 18 (SGA0201400001)
Main participants
Masarykova univerzita / Filozofická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
14-05926S
Alternative language
Project name in Czech
Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Annotation in Czech
Projekt se zaměřuje na studium soudobých dějin základního školství. Hlavním cílem projektu je prozkoumat a popsat každodenní život základní školy v období tzv. normalizace. Historicko-pedagogický výzkum bude založen na metodě orální historie. Za tímto účelem: a) rozpracujeme teoreticko-metodologicky metodu orální historie s ohledem na specifické zaměření projektu i dosavadní rozvoj metodologie výzkumu dějin pedagogiky; b) následně historicko-pedagogickým výzkumem prozkoumáme a popíšeme každodenní život základní školy v období normalizace včetně života i práce učitelů. Tyto poznatky budou ukotveny v širším kontextu vývoje a proměn tehdejší společnosti a socialistického školství.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The research results can be considered unique as it brings a number of new findings into the life of basic schools in the period of normalisation. This research can explain the processes of transformation of Czech education after 1989. The results of the project were published in Czech journals as well as in international journals; complex results are summarized in two monographs.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2014
Realization period - end
Apr 23, 2018
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 12, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP19-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Jun 12, 2019
Finance
Total approved costs
2,675 thou. CZK
Public financial support
2,675 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK