Fieldwork as a powerful learning strategy
Project goals
Fieldwork is a form which has been considered for many years to be a very strong instructional strategy for understanding today's world. Fieldwork, which is also firmly anchored in Czech education, fosters different kinds of skills in students, mainly associated with practical activities in the countryside and in its essence permeates the whole curriculum of primary and secondary schools. However, there is not an awareness of the inclusion of fieldwork in school educational programs (SEP) and of its actual implementation in schools. Its influence on physical activity and a healthy lifestyle has only been marginally investigated. The outputs of this project are: 1) analysis of fieldwork anchoring in the selected SEP BE, 2) comparison of the benefits of traditional teaching in the classroom and fieldwork on the development of competencies for solving problems of students and physical activity and, 3) based on the findings, to subsequently proposal an optimal system for the organization of such fieldwork for all grades at the individual stages of primary education.
Keywords
fieldworkcurriculumschool educational programmegeographymovement
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 20 (SGA0201600001)
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
16-00695S
Alternative language
Project name in Czech
Terénní výuka jako silná výuková strategie
Annotation in Czech
Terénní výuka je forma, která je už dlouhá léta považována za velmi silnou výukovou strategii při chápání dnešního světa. Terénní výuka, která je pevně zakotvena i v českém vzdělávání, pěstuje u žáků různé druhy dovedností spojené především s praktickými činnostmi v krajině a ve své podstatě se prolíná celým kurikulem základní i střední školy. Nemáme však povědomí o zařazení terénní výuky do školních vzdělávacích programů (ŠVP) a o její skutečné realizaci na základních (a středních) školách. Jen okrajově byl pak zjišťován např. její vliv na pohybovou aktivitu a zdravý životní styl. Výstupem projektu tedy bude: 1) analýza zakotvení terénní výuky (se zaměřením na vyučovací předmět zeměpis) ve vybraných ŠVP ZV, 2) porovnání přínosů klasické výuky ve třídě a terénní výuky na rozvoj kompetencí k řešení úloh žáků a pohybové aktivity 3) a na základě zjištěných poznatků návrh optimálního systému organizace terénní výuky pro všechny ročníky na jednotlivých stupních základního školství. Veškeré zjištěné poznatky a výstupy budou publikovány v českých i zahr. odborných časopisech a monografii.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project was focused on the analysis of fieldwork anchoring in curricular documents, comparison of its benefits on the development of selected competencies and the proposal of the optimal system for the organization of fieldwork. The objectives of the project were accomplisheed, but not the planned publications.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2016
Realization period - end
Dec 11, 2020
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 26, 2018
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP21-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Apr 12, 2021
Finance
Total approved costs
2,700 thou. CZK
Public financial support
2,621 thou. CZK
Other public sources
79 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
2 700 CZK thou.
Public support
2 621 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2016 - 11. 12. 2020