The analysis of pedagogical concepts of school reform in inter-war Zlin in the context of a model industrial company town
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 20 (SGA0201600001)
Main participants
Technická univerzita v Liberci / Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
16-13933S
Alternative language
Project name in Czech
Analýza pedagogického meziválečného konceptu školské reformy ve Zlíně v kontextu vzorového průmyslového města
Annotation in Czech
Výzkumný projekt rekonstruuje a analyzuje východiska a zásady reformního konceptu pokusných škol v meziválečném Zlíně v letech 1929-1939 dle návrhu tzv. Reformní komise Československé obce učitelské a reformního programu Václava Příhody (1889-1979). Tento koncept je analyzován v kontextu reformy života, práce a společnosti v meziválečném vzorovém firemním městě Zlíně a s ohledem na racionalizační hnutí v Československu. Předpokládáme, že v případě pokusného meziválečného školství ve Zlíně byl koncept racionalizace, jako jeden ze znaků modernizace, základním východiskem školské reformy, která zde byla chápána jako součást sociálně reformního programu tzv. zahradního a vzorového průmyslového města, respektive součást tzv. reformy života. Výzkum se zakládá na analýze reprezentativních archivních a časopiseckých pramenů s využitím fondů zahraničních odborných knihoven. Výsledky budou publikovány v monografii a recenzovaných časopisech – domácích i zahraničních.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The historical project examining education in interwar Zlín has a significant contribution to the Czech Republic for understanding reform pedagogical concepts. The investigators published a study in the prestigious journal History of Education (WoS), one article Jsc, two Czech academic monographs, two chapters in foreign monographs and four chapters in Czech. Outputs exceed project targets.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2016
Realization period - end
Dec 11, 2020
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 26, 2018
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP21-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Apr 12, 2021
Finance
Total approved costs
577 thou. CZK
Public financial support
577 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK