All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The analysis of pedagogical concepts of school reform in inter-war Zlin in the context of a model industrial company town

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 20 (SGA0201600001)

  • Main participants

    Technická univerzita v Liberci / Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    16-13933S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Analýza pedagogického meziválečného konceptu školské reformy ve Zlíně v kontextu vzorového průmyslového města

  • Annotation in Czech

    Výzkumný projekt rekonstruuje a analyzuje východiska a zásady reformního konceptu pokusných škol v meziválečném Zlíně v letech 1929-1939 dle návrhu tzv. Reformní komise Československé obce učitelské a reformního programu Václava Příhody (1889-1979). Tento koncept je analyzován v kontextu reformy života, práce a společnosti v meziválečném vzorovém firemním městě Zlíně a s ohledem na racionalizační hnutí v Československu. Předpokládáme, že v případě pokusného meziválečného školství ve Zlíně byl koncept racionalizace, jako jeden ze znaků modernizace, základním východiskem školské reformy, která zde byla chápána jako součást sociálně reformního programu tzv. zahradního a vzorového průmyslového města, respektive součást tzv. reformy života. Výzkum se zakládá na analýze reprezentativních archivních a časopiseckých pramenů s využitím fondů zahraničních odborných knihoven. Výsledky budou publikovány v monografii a recenzovaných časopisech – domácích i zahraničních.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The historical project examining education in interwar Zlín has a significant contribution to the Czech Republic for understanding reform pedagogical concepts. The investigators published a study in the prestigious journal History of Education (WoS), one article Jsc, two Czech academic monographs, two chapters in foreign monographs and four chapters in Czech. Outputs exceed project targets.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2016

  • Realization period - end

    Dec 11, 2020

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 26, 2018

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Apr 12, 2021

Finance

  • Total approved costs

    577 thou. CZK

  • Public financial support

    577 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK