All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Diversifying Preschool Education in The Czech Republic: Inclusion, Exclusion and Social Inequalities

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 20 (SGA0201600001)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    16-18940S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti

  • Annotation in Czech

    Cílem tohoto projektu je na základě kombinace kvalitativních a kvantitativních přístupů detailně popsat stratifikační faktory a mechanismy v oblasti předškolního vzdělávání. Ty jsou výsledkem spolupůsobení sociálních politik, praktik institucí předškolního vzdělávání a rodičovských strategií. V českém prostředí je v tato otázka obzvláště ožehavá, jelikož zde v důsledku výrazného nedostatku veřejných zařízení předškolní péče vzniká řada soukromých školek a vzdělávací možnosti se značně diverzifikují. Instituce se rozrůzňují jak z hlediska přístupu k jejich využívání, tak i z hlediska vzdělávacích obsahů či nabízených aktivit. Skrze analýzu stratifikačních mechanismů projekt přispěje k identifikaci klíčových faktorů pro formování vzdělávacích příležitostí, stejně jako sociálních rozdílů. Projekt je tak příspěvkem k diskuzím o budování inkluzivního vzdělávání, jehož úspěšnost spatřuje již v samotných počátcích vzdělávacích drah.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AO - Sociology, demography

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The aim of the project - a detailed description of stratification factors and mechanisms in the field of preschool education - was fulfilled only in a partial way, particularly by focusing on the opinions and attitudes of parents of preschoolers. Publication results do not reach the expected quantity or quality; the final monograph is, in fact, a re-publication of two journal papers.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2016

  • Realization period - end

    Dec 11, 2020

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 26, 2018

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Apr 12, 2021

Finance

  • Total approved costs

    3,617 thou. CZK

  • Public financial support

    3,454 thou. CZK

  • Other public sources

    163 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK