Window display decoration and commercial advertising in 1918–1948. The neglected phenomenon of modernist design and urban visual culture
Project goals
Window display decoration and commercial advertising in 1918–1948 is a specific applied-arts discipline that reflects the society's economic and industrial boom. Commercial window displays transform boulevards into a mass communication and spectacular medium. The culture of modernism based on the integration of art and life was engaged in the real challenges of modern society, which is why design and applied-art instruction needed to be reformed to meet the new goals of "agitative" or "commercial art." Window display decoration during the interwar period often combines and utilizes new processes of "high art" (New Objectivity, Constructivism, Dada, Surrealism), though sometimes this "low" street art becomes an inspirational platform for innovative multimedia experiments, mobile and light-spatial presentations (assemblage, typo-photography, photomontage). Specific archive and pictorial documentation (focused on window display and advertisement instruction, the department stores and commercial institutions) will be presented in the broader European context.
Keywords
society of the spectacleurban culturecommercial advertisingvisual propagandamodernist designapplied art school reformstore window decorationdisplayfashionphoto/typographyfilmelectric lightningassemblageobject“high“ and “low“ in art
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Main participants
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
17-07711S
Alternative language
Project name in Czech
Aranžérství výkladních skříní a obchodní reklama v letech 1918–1948. Opomíjený fenomén modernistického designu a vizuální kultury města
Annotation in Czech
Aranžérství výkladních skříní a obchodní reklama v letech 1918–1948 je specifickou uměleckoprůmyslovou disciplínou, která odráží ekonomický a průmyslový rozmach společnosti. Bulváry a ulice měst se skrze obchodní výkladní skříně a reklamu proměňují v masové komunikační a spektakulární médium. Kultura modernismu založená na propojení umění se životem se zabývala reálnými úkoly moderní společnosti, proto se i design a uměleckoprůmyslová výuka musely reformovat k novým cílům tzv. „agitačního“ nebo „obchodního umění“. Aranžérství výkladních skříní v meziválečné době mnohdy originálně kombinuje a využívá nové postupy „vysokého umění“ (nové věcnosti, konstruktivismu, dada, surrealismu), někdy se ale naopak toto „nízké“ umění ulice stává inspirativní platformou pro inovativní multimediální experimenty, pohyblivé a světelné prostorové inscenace (asambláž, typofotografie, fotomontáž). Představena bude konkrétní archivní a obrazová dokumentace (zaměřená na výuku aranžérství a reklamy, obchodní domy a komerční instituce) v širším evropském kontextu.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AL - Art, architecture, cultural heritage
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
20103 - Architecture engineering
60401 - Arts, Art history
60402 - Architectural design
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
60404 - Folklore studies
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2017
Realization period - end
Dec 31, 2021
Project status
—
Latest support payment
Apr 26, 2019
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP21-GA0-GA-R/13:1
Data delivery date
Feb 22, 2021
Finance
Total approved costs
1,791 thou. CZK
Public financial support
1,788 thou. CZK
Other public sources
3 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 791 CZK thou.
Public support
1 788 CZK thou.
99%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AL - Art, architecture, cultural heritage
Solution period
01. 01. 2017 - 31. 12. 2021