All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Window display decoration and commercial advertising in 1918–1948. The neglected phenomenon of modernist design and urban visual culture

Project goals

Window display decoration and commercial advertising in 1918–1948 is a specific applied-arts discipline that reflects the society's economic and industrial boom. Commercial window displays transform boulevards into a mass communication and spectacular medium. The culture of modernism based on the integration of art and life was engaged in the real challenges of modern society, which is why design and applied-art instruction needed to be reformed to meet the new goals of "agitative" or "commercial art." Window display decoration during the interwar period often combines and utilizes new processes of "high art" (New Objectivity, Constructivism, Dada, Surrealism), though sometimes this "low" street art becomes an inspirational platform for innovative multimedia experiments, mobile and light-spatial presentations (assemblage, typo-photography, photomontage). Specific archive and pictorial documentation (focused on window display and advertisement instruction, the department stores and commercial institutions) will be presented in the broader European context.

Keywords

society of the spectacleurban culturecommercial advertisingvisual propagandamodernist designapplied art school reformstore window decorationdisplayfashionphoto/typographyfilmelectric lightningassemblageobject“high“ and “low“ in art

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 21 (SGA0201700001)

  • Main participants

    Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    17-07711S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Aranžérství výkladních skříní a obchodní reklama v letech 1918–1948. Opomíjený fenomén modernistického designu a vizuální kultury města

  • Annotation in Czech

    Aranžérství výkladních skříní a obchodní reklama v letech 1918–1948 je specifickou uměleckoprůmyslovou disciplínou, která odráží ekonomický a průmyslový rozmach společnosti. Bulváry a ulice měst se skrze obchodní výkladní skříně a reklamu proměňují v masové komunikační a spektakulární médium. Kultura modernismu založená na propojení umění se životem se zabývala reálnými úkoly moderní společnosti, proto se i design a uměleckoprůmyslová výuka musely reformovat k novým cílům tzv. „agitačního“ nebo „obchodního umění“. Aranžérství výkladních skříní v meziválečné době mnohdy originálně kombinuje a využívá nové postupy „vysokého umění“ (nové věcnosti, konstruktivismu, dada, surrealismu), někdy se ale naopak toto „nízké“ umění ulice stává inspirativní platformou pro inovativní multimediální experimenty, pohyblivé a světelné prostorové inscenace (asambláž, typofotografie, fotomontáž). Představena bude konkrétní archivní a obrazová dokumentace (zaměřená na výuku aranžérství a reklamy, obchodní domy a komerční instituce) v širším evropském kontextu.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 20103 - Architecture engineering
    60401 - Arts, Art history
    60402 - Architectural design
    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    60404 - Folklore studies
    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2017

  • Realization period - end

    Dec 31, 2021

  • Project status

  • Latest support payment

    Apr 26, 2019

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-GA0-GA-R/13:1

  • Data delivery date

    Feb 22, 2021

Finance

  • Total approved costs

    1,791 thou. CZK

  • Public financial support

    1,788 thou. CZK

  • Other public sources

    3 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

1 791 CZK thou.

Public support

1 788 CZK thou.

99%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AL - Art, architecture, cultural heritage

Solution period

01. 01. 2017 - 31. 12. 2021