Role of microstructure in hydrogen assisted corrosion degradation of high strength steels
Project goals
High strength steels (HSS) are advanced materials with the tensile strength from 600 MPa. Strong industrial interest into HSSs is fed mainly by the automotive industry where they allow for significant weight reduction. However, further application of HSSs is limited by problems connected to entry of atomic hydrogen into their structure leading to hydrogen embrittlement (delayed fracture) and other forms of degradation. It depends on three factors: (1) formation of atomic hydrogen and its entry into the metal, (2) transport processes of hydrogen and (3) embrittlement mechanism. This project will focus on the role of the complex microstructure of HSSs and metallic coatings on these factors using a number of innovative experimental setups such as SKPFM with the aim to clarify aspects as hydrogen formation during corrosion; hydrogen entry; hydrogen permeability; hydrogen trapping; mechanism of hydrogen embrittlement; and hydrogen recombination and release. The obtain knowledge will be used for further development of new generations of HSSs with improved application properties.
Keywords
High strength steelcorrosionhydrogen evolutionhydrogen embrittlementhydrogen-induced crackingphase compositionpermeabilitytrappingatomic force spectroscopyKelvin probe
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Main participants
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze / Fakulta chemické technologie
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
17-22586S
Alternative language
Project name in Czech
Vliv mikrostruktury na vodíkem vyvolané korozní poškození vysokopevnostních ocelí
Annotation in Czech
Vysokopevnostní oceli (VPO) představují skupinu pokročilých materiálů s pevností v tahu vyšší než 600 MPa. Oblast jejich využití rychle roste hlavně díky zájmu automobilového průmyslu vzhledem k potenciálu VPO významně přispět ke snížení hmotnosti a spotřeby nových vozů. Rozhodujícím omezením pro další aplikaci VPO představují problémy spojené se vstupem atomárního vodíku do jejich struktury vedoucí k vodíkovému zkřehnutí (vodíkem způsobenému koroznímu praskání) a ostatním formám poškození. Vodíkové zkřehnutí závisí na třech faktorech: (1) tvorbě atomárního vodíku a jeho vstupu do krystalové mřížky, (2) transportních procesech vodíku a (3) mechanismu vodíkového zkřehnutí. Tento projekt bude studovat vliv komplexní mikrostruktury VPO a kovových povlaků na tyto faktory s využitím řady inovativních experimentálních postupů jako SKPFM s cílem získání hlubšího vhledu do mechanismu tvorby atomárního vodíku během korozních dějů, vstupu vodíku do struktury kovu, permeability a zachycování vodíku, mechanismu vodíkového zkřehnutí a rekombinace a uvolňování vodíku.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2017
Realization period - end
Dec 31, 2021
Project status
—
Latest support payment
Apr 10, 2019
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP21-GA0-GA-R/13:1
Data delivery date
Feb 22, 2021
Finance
Total approved costs
6,900 thou. CZK
Public financial support
6,783 thou. CZK
Other public sources
116 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
6 900 CZK thou.
Public support
6 783 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
JK - Corrosion and material surfaces
Solution period
01. 01. 2017 - 31. 12. 2021