All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The effect of talker accent on speech sound learning in infants

Project goals

The aim of the proposed project is to find out whether perceptual speech sound learning is modulated by talker accent to which the learner is exposed. Three laboratory experiments will be carried out. The first two experiments will identify the developmental trajectory of speech learning and accent perception in infants acquiring Czech. The third experiment will then reveal whether infants' speech sound learning is affected by the exposure accent and whether this effect depends on the infants' age. Specifically, the project will focus on rhythmic and intonational markers of accent, and their effect on the distributional (statistical) learning of vowel categories. The experiments will employ established infant testing methods, using infants' looking behavior to assess their perceptual discrimination. Beside addressing the central research question, the project will contribute a novel, ecologically valid, distributional training paradigm, and will also provide findings on speech sound acquisition in Czech, which, to-date, has been largely understudied.

Keywords

language and speech acquisitioncognitiondistributional learningstatistical learningspeech perceptiondevelopment

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 22 (SGA0201800001)

  • Main participants

    Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    18-01799S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vliv akcentu mluvčího na osvojování si hlásek mateřského jazyka

  • Annotation in Czech

    Cílem navrhovaného projektu je zjistit, jestli percepční osvojování si hlásek jazyka je ovlivněno přízvukem mluvčího, jemuž je posluchač vystaven. Provedeme tři experimenty. První dva zmapují průběh a vývojové stupně osvojování si řeči u českých dětí kojeneckého věku. Třetí experiment potom ukáže, jestli osvojování si hlásek je ovlivněno přízvukem mluvčího, jehož řeči je dítě vystaveno a jestli se tak děje v závislosti na věku dítěte. Projekt se zaměří na rytmické a intonační znaky přízvuku, a bude testovat jejich vliv na osvojováni si samohláskových kategorií procesem distribučního (statistického) učení. V experimentech použijeme zavedené testovací metody vhodné pro kojence. Pro měření jejich schopnosti percepčně odlišovat hlásky budeme sledovat orientaci a trvání pohledu. Kromě zodpovězení hlavní výzkumné otázky budou v rámci projektu vytvořeny nové postupy pro testování percepčního tréninku pomocí distribučního učení. Projekt popíše vývojová stadia procesu osvojování si řeči v češtině, který dosud nebyl dostatečně studován.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    50103 - Cognitive sciences

  • OECD FORD - secondary branch

  • OECD FORD - another secondary branch

  • AN - Psychology

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2018

  • Realization period - end

    Dec 31, 2022

  • Project status

  • Latest support payment

    May 27, 2020

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP22-GA0-GA-R

  • Data delivery date

    Feb 22, 2022

Finance

  • Total approved costs

    3,979 thou. CZK

  • Public financial support

    3,918 thou. CZK

  • Other public sources

    61 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

3 979 CZK thou.

Public support

3 918 CZK thou.

98%


Provider

Czech Science Foundation

OECD FORD

Cognitive sciences

Solution period

01. 01. 2018 - 31. 12. 2022