The effect of talker accent on speech sound learning in infants
Project goals
The aim of the proposed project is to find out whether perceptual speech sound learning is modulated by talker accent to which the learner is exposed. Three laboratory experiments will be carried out. The first two experiments will identify the developmental trajectory of speech learning and accent perception in infants acquiring Czech. The third experiment will then reveal whether infants' speech sound learning is affected by the exposure accent and whether this effect depends on the infants' age. Specifically, the project will focus on rhythmic and intonational markers of accent, and their effect on the distributional (statistical) learning of vowel categories. The experiments will employ established infant testing methods, using infants' looking behavior to assess their perceptual discrimination. Beside addressing the central research question, the project will contribute a novel, ecologically valid, distributional training paradigm, and will also provide findings on speech sound acquisition in Czech, which, to-date, has been largely understudied.
Keywords
language and speech acquisitioncognitiondistributional learningstatistical learningspeech perceptiondevelopment
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 22 (SGA0201800001)
Main participants
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
18-01799S
Alternative language
Project name in Czech
Vliv akcentu mluvčího na osvojování si hlásek mateřského jazyka
Annotation in Czech
Cílem navrhovaného projektu je zjistit, jestli percepční osvojování si hlásek jazyka je ovlivněno přízvukem mluvčího, jemuž je posluchač vystaven. Provedeme tři experimenty. První dva zmapují průběh a vývojové stupně osvojování si řeči u českých dětí kojeneckého věku. Třetí experiment potom ukáže, jestli osvojování si hlásek je ovlivněno přízvukem mluvčího, jehož řeči je dítě vystaveno a jestli se tak děje v závislosti na věku dítěte. Projekt se zaměří na rytmické a intonační znaky přízvuku, a bude testovat jejich vliv na osvojováni si samohláskových kategorií procesem distribučního (statistického) učení. V experimentech použijeme zavedené testovací metody vhodné pro kojence. Pro měření jejich schopnosti percepčně odlišovat hlásky budeme sledovat orientaci a trvání pohledu. Kromě zodpovězení hlavní výzkumné otázky budou v rámci projektu vytvořeny nové postupy pro testování percepčního tréninku pomocí distribučního učení. Projekt popíše vývojová stadia procesu osvojování si řeči v češtině, který dosud nebyl dostatečně studován.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2018
Realization period - end
Dec 31, 2022
Project status
—
Latest support payment
May 27, 2020
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP22-GA0-GA-R
Data delivery date
Feb 22, 2022
Finance
Total approved costs
3,979 thou. CZK
Public financial support
3,918 thou. CZK
Other public sources
61 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
3 979 CZK thou.
Public support
3 918 CZK thou.
98%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Cognitive sciences
Solution period
01. 01. 2018 - 31. 12. 2022