Education, the economy and society 1848–1914: The socioeconomic contexts of the development of vocational education infrastructure in Austrian Silesia
Project goals
The aim of the project is to analyze the interactions among economic and social development, state administration, society, representatives of the economic sphere and vocational education institutions. Taking the example of the situation in Austrian Silesia, the analysis aims to reveal mutual responses to long-term modernization processes, but also to the boom-and-bust cycle and changing state-level economic policy. The main benefits of the project lie in its combination of macro- and micro-approaches, its broad application of comparative analyses, and the integration of topics that have previously been researched separately. The project will be based on an analysis of attitudes to vocational education at the central, provincial, regional and local levels, combined with a study of the involvement of the state, municipalities, professional organizations and associations, and a representative sample of specific companies and political and economic elites. The vocational education infrastructure will be traced both on a provincial level and on the level of selected individual schools.
Keywords
history 19th and 20th centurymodernizationeducationsocietyAustrian SilesiaBohemian LandsCisleithaniaprofessionalization
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 22 (SGA0201800001)
Main participants
Ostravská univerzita / Filozofická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
18-04624S
Alternative language
Project name in Czech
Vzdělání, hospodářství a společnost 1848–1914 : Socioekonomické souvislosti rozvoje profesně-vzdělávací infrastruktury v rakouském Slezsku
Annotation in Czech
Projekt si klade za cíl analyzovat interakce mezi hospodářským a sociálním vývojem, státní správou, společností, zástupci hospodářské sféry a profesně-vzdělávacími institucemi. Na příkladu situace v rakouském Slezsku hodlá postihnout vzájemné reakce na dlouhodobé modernizační procesy i na konjunkturální výkyvy hospodářství a změny hospodářské politiky státu. Hlavní devíza projektu spočívá v kombinaci makro- a mikropřístupu, v širokém uplatnění komparace a propojení témat, která byla doposud zkoumána odděleně. Projekt bude založen na analýze postojů k profesnímu vzdělávání na centrální, zemské, regionální a lokální úrovni, studiu angažmá státu, vedení obcí, profesních organizací i reprezentativního vzorku konkrétních podniků a politických a hospodářských elit. Profesně-vzdělávací infrastruktura bude sledována jak v celozemské perspektivě, tak i výběrově na úrovni jednotlivých škol.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2018
Realization period - end
Dec 31, 2020
Project status
—
Latest support payment
Mar 25, 2020
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP21-GA0-GA-R/11:1
Data delivery date
Feb 22, 2021
Finance
Total approved costs
1,188 thou. CZK
Public financial support
1,188 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
1 188 CZK thou.
Public support
1 188 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Solution period
01. 01. 2018 - 31. 12. 2020