All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Change of the Role of Education in European Labour Markets, 2000-2015

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 23 (SGA0201900001)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Fakulta sociálních studií

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    19-06326S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vzdělání a proměna jeho role na Evropských trzích práce v letech 2000 až 2015

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je analyzovat měnící se roli vzdělání na evropských trzích práce v době expanze, feminizace a diferenciace terciárního stupně vzdělávání mezi lety 2000 až 2015. Základní výzkumné otázky projektu jsou tři: (1) Dochází vlivem vzdělanostní expanze k inflaci vysokoškolského vzdělání v evropských zemích (ekonomická a sociální návratnost vzdělání devalvuje)? (2) Snižuje genderové převrácení podílu absolventů genderové rozdíly v platech a povoláních? (3) Má typ absolvovaného studia (obor) vliv na povolání, příjmy a životní úroveň (tj. lze doložit vliv horizontální diferenciace terciárního vzdělávání)? Otázky budou zodpovězeny pomocí analýzy dat z evropských zemí (mezinárodní šetření EU-LFS, EU-SILC, ISSP, ESS) z let 2000 až 2015. Vzdělání bude pojímáno jak z hlediska absolutního (lidský kapitál), tak z hlediska relativního (poziční statek). Výsledky projektu budou časopisecky publikovány. Projekt uzavře souhrnná monografie. Všechny výsledky budou využity v odborné diskusi o proměnách role vzdělání v evropských společnostech mezi lety 2000 až 2015.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    50401 - Sociology

  • OECD FORD - secondary branch

  • OECD FORD - another secondary branch

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    AO - Sociology, demography

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project focused on the changing role of education, primarily tertiary education, in European labour markets between 2000 and 2015. The objectives of the project have been met and the findings of the project have been published in a comprehensive monograph and 3 articles in IF journals, including 1 article in a major international journal (Q1).

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2019

  • Realization period - end

    Dec 31, 2021

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    May 12, 2021

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP22-GA0-GA-U

  • Data delivery date

    Jun 29, 2022

Finance

  • Total approved costs

    3,222 thou. CZK

  • Public financial support

    3,120 thou. CZK

  • Other public sources

    102 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK