Narrative identities of participants in education at private alternative schools
Project goals
The increasing phenomenon of private alternative schools brings a new selectivity into educational system. The project will allow for in-depth research on selected alternative schools across the compulsory education spectrum from primary to lower secondary level. It comprehensively takes up the narrative identities of participants in these schools (head teachers, teachers, pupils, parents) and classroom discourse. It sets out the results within the current debate on social justice in education. The project is beneficial in particular for: 1) multiple case study research in alternative schools, which often lacks empirical evidence, 2) in-depth analysis of narrative identities at these schools, 3) elaborating multiple case study and narrative research methodology that allows an exploration not only of alternative schools. The project will enrich the knowledge in this area with 2 studies in journals indexed in the WOS database and 3 studies in journals indexed in SCOPUS.
Keywords
alternative schoolidentitynarrative researchcase studysocial justiceprivate schools
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202000001
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
20-12828S
Alternative language
Project name in Czech
Narativní identity aktérů ve vzdělávání na soukromých alternativních školách
Annotation in Czech
Vzrůstající fenomén soukromých alternativních škol vnáší nový typ selektivity do vzdělávacího systému. Tento projekt umožní hloubkově prozkoumat vybrané alternativní školy v celém spektru povinné školní docházky. Komplexně uchopuje narativní identity aktérů v těchto školách (ředitelé, učitelé, žáci, rodiče) a propojuje je s výukovým diskursem. Výsledky zasazuje do aktuální diskuse o sociální spravedlnosti ve vzdělávání. Projekt je přínosný zejména: 1) vícepřípadovou studií alternativních škol, o kterých často absentuje empirická evidence, 2) hloubkovou analýzou narativních identit aktérů na těchto školách 3) obohacením pedagogických věd o design vícepřípadové studie a narativního výzkumu využitelný nejen ke studiu alternativních škol. Projekt obohatí poznání v této oblasti 2 studiemi v časopisech indexovaných v databázi WOS a 3 studiemi v časopisech indexovaných v databázi SCOPUS.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2020
Realization period - end
Dec 31, 2022
Project status
—
Latest support payment
May 19, 2022
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP23-GA0-GA-R
Data delivery date
Jun 26, 2023
Finance
Total approved costs
4,285 thou. CZK
Public financial support
4,285 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
4 285 CZK thou.
Public support
4 285 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
01. 01. 2020 - 31. 12. 2022