Different Concepts of Episodic Memory: Context vs. Self
Project goals
The proposed project focused on comparison of two models of episodic memory in a form of (a) contextual information (“what”, “where”, “when” - “episodic-like memory”) and (b) information connected with self-experience (“autonoetic experience”, “autobiographical memory”). Project utilizes a multidimensional approach to address episodic memory abilities in context of ontogeny, psychological and neuronal mechanisms. Three target groups including healthy volunteers of different age (preschool and 1st year schooled children, young adults and elderly) will be recruited for the study in order to clarify developmental aspects of episodic memory in critical ontogenetic periods In order to study possible differences between concepts of episodic and autobiographical memory, the study combines standard psychological (neurocognitive) measures with brain imaging and custom episodic memory tasks created in virtual reality environments. Application of virtual reality tasks enables us to study episodic memory in ecologically valid situations and controlled conditions across all three target groups.
Keywords
episodic memoryautobiographic memoryself-representationwww modelontogeny
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202200004
Main participants
Národní ústav duševního zdraví
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
22-10493S
Alternative language
Project name in Czech
Rozdílné koncepty epizodické paměti: Kontextuální reprezentace vs. Self
Annotation in Czech
Navrhovaný projekt se soustředí především na porovnání dvou modelů epizodické paměti ve formě (a) informací uložených v určitém kontextu (“co”, “kdy”, “kde” - “paměť epizodického typu”) a (b) informací spojených s prožitkem sebe sama (přítomnost autonoetického vědomí, “autobiografická paměť”). Projekt využívá multidimenzionální přístup ke studiu epizodické paměti v kontextu ontogeneze, kognitivních a neurofyziologických mechanizmů. Využívá tří skupin zdravých dobrovolníků různých věkových skupin (dětí předškolního a školního věku, mladých dospělých a seniorů) s cílem objasnit vývojové aspekty epizodické paměti v kritických vývojových obdobích. Studie kombinuje několik metodických přístupů zahrnujících standardní psychologické metody, neurozobrazovací metody a virtuální paměťové úkoly s cílem studovat možné rozdíly mezi konceptem epizodické a autobiografické paměti. Studie využívá úlohy vytvořené ve virtuální realitě, které nám umožňují studovat epizodickou paměť v ekologicky validním prostředí v kontrolovatelných podmínkách, a to u všech cílových skupin.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
OECD FORD - main branch
30103 - Neurosciences (including psychophysiology)
OECD FORD - secondary branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
OECD FORD - another secondary branch
50103 - Cognitive sciences
AN - Psychology
FH - Neurology, neuro-surgery, nuero-sciences
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2022
Realization period - end
Dec 31, 2024
Project status
—
Latest support payment
Feb 29, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP25-GA0-GA-R
Data delivery date
Mar 12, 2025
Finance
Total approved costs
6,996 thou. CZK
Public financial support
6,996 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
6 996 CZK thou.
Public support
6 996 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Neurosciences (including psychophysiology)
Solution period
01. 01. 2022 - 31. 12. 2024