All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

A multiphysics nonlinear model for whitetopping

Project goals

The project aims at formulating a multiphysics thermo-hygro-mechanical 3D model for whitetopping (WT), a recent technology for rehabilitation of asphalt concrete pavements. The geometry of the model is composed of a block of WT, contact elements, asphalt concrete layer and subbase. Material models implement heat transport, moisture transport, viscoelastic aging material complemented with nonlinear fracture mechanics. Currently, such a model is missing for proper design and performance evaluation of WT, taking into account geometrical and material nonlinearities. The applicant has been in charge of long-term monitoring of the first two WTs in the Czech Republic, taking the advantage of having data for calibration and validation. Four work packages are proposed, covering thermo-mechanical and thermo-hygro-mechanical simulations, sensitivity analysis and reduced-order model. Results from the project will be used in impacted journal articles, conference papers, and student education in transportation engineering programs.

Keywords

multiphysicsmoistureheatwhitetoppingnonlinear fracture mechanicscracks

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    SGA0202500001

  • Main participants

    České vysoké učení technické v Praze / Fakulta stavební

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    25-15501S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Multifyzikální nelineární model pro whitetopping

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je formulovat multifyzikální termo-hygro-mechanický 3D model pro whitetopping (WT), novou technologii pro sanaci asfaltových betonových vozovek. Geometrie modelu je složena z bloku WT, kontaktních prvků, asfaltobetonové vrstvy a podkladu. Materiálové modely zachycují transport tepla, transport vlhkosti, viskoelastické stárnutí materiálu doplněné o nelineární lomovou mechaniku. V současné době chybí takový model pro návrh a hodnocení chování WT s přihlédnutím ke geometrickým a materiálovým nelinearitám. Uchazeč řeši dlouhodobé monitorování prvních dvou WT v ČR, kde data budou využita pro kalibraci a validaci. Jsou navrženy čtyři pracovní balíčky, které zahrnují termo-mechanické a termo-hygro-mechanické simulace, analýzu citlivosti a redukovaný model. Výsledky projektu budou využity v impaktovaných článcích, časopisech, příspěvcích na konferencích a při výuce studentů v oborech dopravního inženýrství.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    20101 - Civil engineering

  • OECD FORD - secondary branch

    20501 - Materials engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

  • AF - Documentation, librarianship, work with information
    BC - Theory and management systems
    BD - Information theory
    IN - Informatics
    JG - Metallurgy, metal materials
    JN - Civil engineering
    JP - Industrial processes and processing

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2025

  • Realization period - end

    Dec 31, 2027

  • Project status

    Z - Beginning multi-year project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP25-GA0-GA-R

  • Data delivery date

    Feb 25, 2025

Finance

  • Total approved costs

    6,300 thou. CZK

  • Public financial support

    6,300 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

6 300 CZK thou.

Public support

6 300 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

OECD FORD

Civil engineering

Solution period

01. 01. 2025 - 31. 12. 2027