Urban space renewal as a path to socially just mobilities? A multi-scalar approach
Project goals
The project investigates manifold urban renewal impacts on routine urban mobility. Urban renewal is viewed as the complete regeneration of a dilapidated area serving a different purpose in the past. The project objective is to analyse the uneven consequences of socio-spatial transformation on regular commuting patterns, accessibility of basic urban functions, and individual daily mobility. The project is theoretically framed by research on urban mobilities and spatial planning narratives of polyfunctional urban redevelopment aimed at mitigating excessive mobility. Using a multi-scalar approach, the project combines quantitative and qualitative methods of social geographic research. Exploring the shifts in mobility strategies and practices of the community affected by the project of urban renewal provides evidence-based results revealing the contexts of unjust mobilities and establishes an argumentative framework for re-conceptualization of access-focused spatial planning concepts which are applied largely via flagship redevelopment projects of under-used premises.
Keywords
Urban renewaljust mobilitiesaccess-focused transformationssocio-spatial transformationpost-socialist cityurban planning
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202500001
Main participants
Ústav geoniky AV ČR, v. v. i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
25-18063S
Alternative language
Project name in Czech
Obnova urbánního prostoru jako cesta k sociálně spravedlivým mobilitám? Multi-měřítkový přístup
Annotation in Czech
Projekt zkoumá mnohostranné dopady urbánní obnovy na běžnou městskou mobilitu. Urbánní obnova je vnímána jako kompletní regenerace zchátralé oblasti, která v minulosti sloužila jinému účelu. Cílem projektu je analyzovat nerovnoměrné důsledky sociálně-prostorové transformace na pravidelné dojíždění, dostupnost základních městských funkcí a individuální každodenní mobilitu. Projekt je teoreticky rámován výzkumem urbánních mobilit a prostorovými plánovacími narativy polyfunkční urbánní obnovy zaměřené na zmírnění nadměrné mobility. S využitím multi-měřítkového přístupu kombinuje projekt kvantitativní a kvalitativní metody sociálně-geografického výzkumu. Prozkoumání změn v mobilitních strategiích a praktikách komunity ovlivněné projektem urbánní obnovy poskytuje fakticky podložené výsledky, které odhalují kontexty nespravedlivých mobilit a zakládají argumentační rámec pro re-konceptualizaci konceptů prostorového plánování zaměřených na dostupnost, jež jsou široce uplatňovány prostřednictvím vlajkových projektů přestavby nedostatečně využívaných území.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
OECD FORD - main branch
50702 - Urban studies (planning and development)
OECD FORD - secondary branch
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
OECD FORD - another secondary branch
—
AP - Municipal, regional and transportation planning
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2025
Realization period - end
Dec 31, 2027
Project status
Z - Beginning multi-year project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP25-GA0-GA-R
Data delivery date
Feb 25, 2025
Finance
Total approved costs
4,524 thou. CZK
Public financial support
4,524 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
4 524 CZK thou.
Public support
4 524 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Urban studies (planning and development)
Solution period
01. 01. 2025 - 31. 12. 2027