All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Competitive advantage and competition within railway transport - chances and limits of economic policy

Project goals

The aim of the project is to analyze competition on the railway market. There are two kinds of competition in this industry; intermodal competition among different transport modes and intramodal competition among different railway operators. Both kinds of competition are strongly affected by economic policy. The project is searching answers to following questions: Is it reasonable policy to promote competition among railway operators when there is already strong competition among road and rail transport? What is result of unregulated development of railway markets; competition or monopoly? What kind of reforms is more successful in practice, reforms aimed at vertical unbundling or ones aimed at demonopolization and privatization? The general economic theory will be applied to real railway markets with preference to EU countries.

Keywords

competitionrailway transporteconomic policy

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 11 (SGA02008GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    402/08/1438

Alternative language

  • Project name in Czech

    Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky

  • Annotation in Czech

    Podstatou projektu je analýza konkurence na trhu železničních dopravních služeb. Lze zde rozlišit dva typy konkurence. Konkurence mezi jednotlivými dopravními módy a konkurence mezi jednotlivými provozovateli železničních služeb, přičemž oba typy jsou zásadně ovlivněny podobou státní politiky. Projekt hledá odpovědi na následující otázky: Je v podmínkách silné intermodální konkurence na celkovém dopravním trhu rozumná snaha docílit vyšší intenzity konkurence na trhu železničních přepravních služeb? Tenduje přirozený vývoj v organizaci železničních firem ke konkurenční nebo monopolní struktuře? Jsou úspěšnější železniční reformy zaměřené na oddělení infrastruktury a umožnění volného vstupu na ní anebo naopak reformy zaměřené na demonopolizaci a privatizaci existujících operátorů? Předmětem analýzy jsou obecné ekonomické zákonitosti fungování konkurence na železničním trhu. Při jejich aplikaci na konkrétní železniční trhy bude hlavní pozornost zaměřena na ČR a evropské země.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AH - Economics

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 50201 - Economic Theory
    50202 - Applied Economics, Econometrics
    50203 - Industrial relations
    50204 - Business and management
    50205 - Accounting
    50206 - Finance

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project developed research directions that were set up in a foregoing project that analysed economic and institutional determinants of railway transport. The prime issue of the project discoursed on analysis of a long-term economic development of railways in Europe and applied the theory of life cycle on the economic development of railway transport in the 20th century. Subsequently, we

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2008

  • Realization period - end

    Dec 31, 2010

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 16, 2010

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP11-GA0-GA-U/03:3

  • Data delivery date

    Feb 9, 2015

Finance

  • Total approved costs

    954 thou. CZK

  • Public financial support

    954 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK