The Function of Social Services Culture and Approaches to Clients
Project goals
The project is devoted to the second, empirical stage of the research on the question: "What are the features of the Czech social-work-service organisations' culture and what is the influence of this culture on the work with clients? The goal of theproject is to answer two questions: "How does the staff of selected Czech social-work-service organisations solve basic organisational dilemmas related to its work with clients?" "Is the Czech social-work-service organisations' culture an effect of theworkers' tendency to avoid dilemmas of the work with their clients?" The research should be devoted to the metodological as well as ethical side of solving the clients-related dilemmas in organisations. The authors of the project have intention to usethe participative research procedure as an instrument of understanding the culture of selected Czech organisations. The procedure consists of co-operation of researchers and workers on developing solution of problems determined by the workers of selected
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 2 (SGA02003GA-ST)
Main participants
Masarykova univerzita / Fakulta sociálních studií
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Funkce kultury služeb sociální práce a přístupy ke klientům
Annotation in Czech
Projekt se týká druhé, empirické fáze výzkumu, jehož úkolem je hledat odpověď na otázku "Jaká je kultura organizací služeb sociální práce v ČR a jak ovlivňuje práci s klienty?" Cílem projektu je zodpovědět dvě výzkumné otázky: "Jak jsou pracovnícivybraných českých organizací služeb sociální práce zvyklí řešit organizační dilemata, která souvisí s jejich přístupem ke klientům?" "Je kultura českých organizací služeb sociální práce výsledkem snahy pracovníků využívat postupy, které jim umožňujívyhýbat se konfrontaci s dilematy práce s klientem?" Záměrem projektu je zkoumat metodické a etické aspekty řešení dilemat práce s klientem v organizacích. Autoři projektu chtějí jako nástroj porozumění kultuře vybraných českých organizací služebsociální práce využít participativní proceduru, založenou na společném řešení problémů, které určí pracovníci vybraných organizací. Závěry projektu by měly být diskutovány s účastníky mezinárodního semináře o kultuře služeb sociální práce a o využití
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AO - Sociology, demography
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50401 - Sociology
50402 - Demography
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
50704 - Environmental sciences (social aspects)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The results of the project point out that the culture of selected organisations is influenced by the responses of the frontline workers to similar dilemmas of the work with client, as were identified by the research based on theories of Anglo-Saxon origi
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2003
Realization period - end
Jan 1, 2005
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP06-GA0-GA-U/07:6
Data delivery date
Jan 15, 2009
Finance
Total approved costs
1,093 thou. CZK
Public financial support
1,093 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
1 093 CZK thou.
Public support
1 093 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AO - Sociology, demography
Solution period
01. 01. 2003 - 01. 01. 2005