All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Manipulation and Persuasion in the Journalistic and Commercial Discourses

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 6 (SGA02004GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Manipulace a persvaze v žurnalistickém a reklamním diskursu

  • Annotation in Czech

    Cílem navrhovaného projektu Manipulace a persvaze v diskursech žurnalistickém a reklamním je postihnout typy a charakter prostředků - verbálních i nonverbálních - jimiž je realizována manipulace a persvaze ve stylových oblastech, které se v České republice buď rozvíjejí především v posledním desetiletí (diskurs reklamní), nebo doznaly významných proměn v důsledku mimojazykových faktorů (diskurs žurnalistický a v jeho rámci i politický). Konečnou realizací projektu bude monografie, jež prohloubí znalostio současných vývojových tendencích v uvedených diskursech, o charakteru a průběhu persvazivní a manipulativní komunikace a poskytne deskripci a klasifikaci analyzovaných prostředků. V práci bude uplatňován sociologický a sociolingvistický přístup. Finální monografie bude mít také cíl praktický - bude sloužit jak k poučení o formách persvaze (jako jevu kladného) a manipulace, tak k sebeobraně před manipulací nejen studentům a odborníkům sociálních věd, ale také širší veřejnosti, která se

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AI - Linguistics

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    For 3 years, the grant team have analyzed journalistic and advertising discourses in the Czech mass media. They focused their interest in verbal and non-verbal means of manipulation/coercion and persuasion, i.e. in strategies used by the authors to incre

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2004

  • Realization period - end

    Jan 1, 2006

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP07-GA0-GA-U/03:2

  • Data delivery date

    Oct 16, 2007

Finance

  • Total approved costs

    1,794 thou. CZK

  • Public financial support

    1,794 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK